Dzień Edukacji Świadomego Relaksu

Zastanawiasz się, skąd bierze się stres i czy już zawsze będzie Ci towarzyszył? Ciekawi Cię , czym tak naprawdę jest praktyka uważności? O co chodzi z tym relaksowaniem się i odstresowaniem na co dzień? Czy to kolejny trend, który przeminie i zastąpi go inny?
Dlaczego warto dbać o to, by tak się nie stało?

Zapraszamy na popołudnie z totalnym „odstresem”.
W szczególności jeśli czujesz, że:
– potrzebujesz zatrzymać się, znaleźć dla siebie przestrzeń na spokój, oddech i nauczyć się przenosić to wszystko do swojego codziennego życia;
– czujesz, że pochłania cię myślenie o przeszłości i przyszłości oraz czujesz rodzące się z tego powodu napięcie, które przeszkadza Ci w codziennym życiu;
– chcesz nauczyć się łagodności i życzliwości w stosunku do samego siebie, bez nadmiernego oceniania, krytykowania siebie samego.

Jeśli tak to weź wygodne ubranie i po prostu przyjdź.
Czekamy na Ciebie!

START 14.10.2019r., godz. 17.00

17.15 – Marta Holi przywita Was jej ulubioną, aromatyczną kawą oraz wspólną relaksacją, które świetnie pobudzają przepływ pozytywnej energii!

18.15 Marta Fijałkowska pokaże nam drogę do pogłębienia świadomości i rozluźnienia ciała poprzez uważną praktykę jogi.

19.00 Ewa Oszek opowie o genezie mindfulness, medytacji, uważności w codziennym życiu, ale też pokaże jak możesz praktykować, by opanować stres, w różnych sytuacjach.

Z okazji Dnia Edukacji Narodowej taki od nas prezent dla wszystkich nauczycieli i nauczycielek ?

I Festiwal Dziewczyńskich Mocy

?❗️12 października 2019r. Rezerwujcie koniecznie ten dzień! Nadchodzi I Festiwal Dziewczńskich Mocy. ❗️ Zapraszamy Was do wspólnego celebrowania Międzynarodowego Dnia Dziewczynki, który od 2011 roku obchodzony jest 11 października. To święto, ustanowione przez Organizację Narodów Zjednoczonych, ma na celu zwrócenie uwagi na sytuację dziewczynek i młodych kobiet na całym świecie. Chodzi m.in. o pokazanie wyzwań, jakie stoją przed dziewczynami, w zależności od kręgów kulturowych, z których pochodzą ale też o zaakcentowanie ich niebywałego potencjału i siły. Bądźcie w tym dniu razem z nami!
Wstęp (do)wolny!
Gdzie? Centrum Aktywnosci Obywatelskiej (ul. Sienkiewicza 6a, Dąbrowa Górnicza)

Kiedy? 12.10.2019r., godz. 10:00-15:00

I Forum dla Edukacji „Szkoła jest Nasza”

ZAPISY!

? !UWAGA!❗️ Ze względu na ogromne zainteresowanie udziałem w Forum informujemy, że:
➡️ 1. Zapisy indyidualne – zgłoszenie drogą elektroniczną na adres dopamina@op.pl (imię i nazwisko, miesjcowość, numer telefonu do kontaktu)
➡️ 2. PIERWSZEŃSTWO udziału w Forum mają mieszkańcy Dąbrowy Górniczej oraz nauczyciele i kadra zarządzająca dąbrowskich szkół.
➡️ 3. Informacje o zakwalifikowaniu do udziału osobom „związnym” z Dąbrową Górniczą będziemy wysyłac na bieżąco, natomiast osoby zgłaszające akces z innych miast otrzymają taką informację najpóżniej do 15 listopada 2019r. (już potwierdzone zgłoszenia są ważne i zobowiązujące). Decyduje kolejność zgłoszeń.
➡️ 4. Szkoła jest nasza! 

Forum dla Edukacji i budzące się szkoły w Dąbrowie Górniczej..

Nie będzie odkrywczym stwierdzenie, że szkoła się zestarzała. Świat poszedł do przodu i bez przerwy się rozwija, a szkoła jaka była, taka jest. Oczywiście, że mamy nowe technologie, nowoczesne pracownie i wyposażenie, ale… …no właśnie – co poza tym?
Uczniowie jak siedzieli w ławkach, tak nadal w nich tkwią i pamięciowo uczą się mniej i bardziej potrzebnych (a czasami zwyczajnie zbędnych) rzeczy, które potem muszą zdać, żeby otrzymać ocenę, określającą… …no właśnie – co?
Wiemy o tym.
Rozmawiamy na rodzinnych imprezach i w gronie znajomych. Rodzice narzekają na nauczycieli. Nauczyciele na rodziców. Wszyscy narzekają na Uczniów, którzy nikomu nie pozostają dłużni. I wciąż wisi nad nami to przerażające hasło – „szkołę trzeba jakoś po prostu przeżyć”.
A przecież może być inaczej. Przecież razem możemy to zmienić. Nie gadać i narzekać, a działać i zmieniać. To naprawdę nie jest wcale takie trudne (pomijając fakt, że jest zaraźliwe).
Przekonacie się, biorąc udział w I Forum dla Edukacji „Szkoła jest Nasza”.
Co dla Was zaplanowaliśmy? Wykłady,warsztaty, panele dyskusyjne, spotkania, podczas których:
* zapoznamy się z aktualną wiedzą z zakresu m.in. neurodydaktyki oraz najnowszymi badaniami dotyczącymi uczenia się (w szkole)
* porozmawiamy o kondycji współczesnej szkoły
* uzmysłowimy sobie, że bez zmian w systemie nie zbudujemy szkoły przyszłości
* pobudzimy się nawzajem do działania
* zarazimy się ideami „budzącej się szkoły”
* spotkamy się z fachowcami, autorytetami, praktykami
*wymienimy się doświadczeniami i dobrymi praktykami

„Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie” (Ghandi).
Do zobaczenia!

Forum swoim patronatem objął Marcin Bazylak – Prezydent Dąbrowy Górniczej

Partnerzy:
Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
Zespół Szkół Plastycznych w Dąbrowie Górniczej
Wydział Oswiaty Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej

!UWAGA! Wstęp (do)wolny i bezpłatny!
Liczba miejsc ograniczona. Obowiązują zapisy.

Konferencja i kampania „Dzieciństwo to nie wyścigi”

Konferencja „Dzieciństwo to nie wyścigi”, Warszawa 21 września 2019
Dla nas bardzo mocny i jednoznaczny przekaz.. Oto świat nauki, neurobiolodzy, psychiatrzy, psychologowie.. praktycy wołają „Stop! Dzieci nie wytrzymują presji! Ludzie w ogóle nie są w stanie wytrzymywać takiej presji!” Rzeczywistość szkolna przez pryzmat biologii mózgu, tego jak jako ludzie reagujemy i zachowujemy się w różnych sytuacjach (bo tak jesteśmy ewolucyjnie urządzeni i zaprogramowani) jest rzeczywistością dla dzieci ale też dorosłych, dla ludzi po prostu nie do zniesienia i wytrzymania, ze względu na przekraczający jakiekolwiek normy poziom CIĄGŁEGO! stresu oraz okoliczności, warunki, przestrzeń zorganizowaną tak, że chociaż człowiek – z natury zwierzę stadne! jest zmuszony zawsze działać w pojedynkę (samotność szkolna-poczułam to do trzewi, brak możliwości wspołpracy, przemoc emocjonalna, zawstydzanie, ostrzał z ocen, rywalizacja i każdy sam sobie..). Każdego, kto chciałby dzis mi powiedzieć MY TEZ TAK MIELIŚMY i przeżyliśmy, odsylam do publikacji Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.. do zapoznania się ze statystykami, wreszcie do usłyszenia naszych dzieci, które codziennie mówią nam o tym, że nie dają rady, że nie chcą chodzić do takiej szkoły (nie mylić z tym że nie chcą się uczyć), że są nieszczęśliwe.. DZIECIŃSTWO TO NIE WYŚCIGI. Zaufajmy Korczakowi! „W wychowaniu kieruję się sercem. Patrzę na dziecko sercem!” Opamiętanie! TERAZ! #budzacasieszkola
Budząca się szkoła
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

4xK

4x K :
Krytyczne myślenie
Kooperacja
Komunikacja
Kreatywność

Czy można je rozwijać w ramach różnych przedmiotów?
Macie pomysły?
INSPIRUJMY SIĘ NA TEN NOWY ROK SZKOLNY!!! ???

„Większość szkół za bardzo skupia się na wpajaniu uczniom zestawu ustalonych z góry umiejętności, takich jak rozwiązywanie równań różniczkowych, programowanie w języku C++, rozpoznawanie różnych substancji chemicznych w probówce, czy mówienie po chińsku.
Nie mamy przecież pojęcia, jak będzie wyglądał świat i rynek pracy w 2050 roku, i tak naprawdę nie wiemy, jakich konkretnych umiejętności będą potrzebowali ludzie.
Możemy włożyć mnóstwo wysiłku w uczenie dzieci języka C++ albo języka chińskiego, a w 2050 roku okaże się, że sztuczna inteligencja potrafi pisać oprogramowanie znacznie lepiej niż ludzie, a nowa aplikacja Google Translate pozwala niemal doskonale rozmawiać po mandaryńsku, kantońsku czy w hakka, mimo że jej użytkownik umie powiedzieć co najwyżej „Ni hao”.
Czego zatem powinniśmy się uczyć?
Wielu ekspertów zajmujących się pedagogiką twierdzi, że szkoły powinny się przestawić na uczenie „czterech K”- krytycznego myślenia, komunikacji, kooperacji i kreatywności. Ujmując to szerzej, szkoły powinny kłaść mniejszy nacisk na umiejętności techniczne, a silniej akcentować uniwersalne umiejętności życiowe.
Najważniejsza będzie zdolność radzenia sobie ze zmianą, uczenia się nowych rzeczy i zachowywania równowagi psychicznej w nieznanych sytuacjach.
Aby nadążyć za tempem świata w 2050 roku, trzeba nie tylko tworzyć nowe pomysły i produkty, lecz także, a może przede wszystkim, raz po raz tworzyć na nowo samego siebie.”

Yuval Noah Harari „21 lekcji na XXI wiek”

Dlaczego dzieci się wiercą..

Ciało jest mądre. Podpowiada, co robić.
Dzieci wspaniale i naturalnie potrafią podążać za sygnałami i wskazówkami:)
A może od września potraktujemy wiercenie się jako dobry sygnał?
A może zorganizujemy przestrzeń tak, aby można było rozmawiać?
Bezruch może być zabójczy.
Absolutna cisza potrafi wyłączyć mózg i pogrążyć go w nicości zamiast w myśleniu…
Potrzeba nam nieustannej refleksji!

Dlaczego dzieci na lekcja wiercą się i rozmawiają? Dlaczego nie uważają? Czy to przejaw braku szacunku?

Nie! To przejaw życia i ich naturalnych potrzeb uczenia się!

Za Marzena Żylińska „Dzieci nie uważają na lekcjach dlatego, że szkolne metody zupełnie ignorują ich rozwojowe potrzeby i naturalne dla dzieci metody uczenia się. Szkolna nauka jest zbiurokratyzowana, sformalizowana i odhumanizowana, dlatego w szkołach nie ma życia. Zrozumienie, jak bolesnym doświadczeniem jest dla żądnych nauki dzieci szkolna nauka, otwiera drzwi do prawdziwej zmiany systemu edukacji.”

Polecamy książkę Celine Alvarez „Prawa naturalne dziecka” która ujmuje to tak:

„„Otoczenie, jakie oferuje instytucja szkoły, potęguje tylko głód nadzwyczajnej, plastycznej inteligencji naszych dzieci, które próbują potem, jak to tylko możliwe, nakarmić ją czymkolwiek, co im wpadnie w ręce. Denerwujemy się wtedy: „Ciągle się wiercą”, „Bez przerwy rozmawiają”, „Gdy tylko się odwrócę, zaczynają gadać albo psocą!”. Dzieci, które łamią zakazy, dają dowód wielkiej siły życiowej: ich niedokarmiona inteligencja nie kapituluje i szuka możliwości zaspokojenia swojego głodu wbrew wszystkim i wszystkiemu. Wbrew nam, nauczycielom, jeśli to konieczne. Złamanie zakazu – nieposłuszeństwo dorosłemu i zaryzykowanie karą – to nic w porównaniu z korzyściami, jakie niesie taki „występek”. I nie jest to brak szacunku, ale raczej przejaw życia, które w ten sposób się manifestuje i stawia opór.”

Lektura obowiązkowa!