SZKOŁA 2025 – PREMIERA RAPORTU

Jaka jest polska szkoła w 2025 roku?
Jakie problemy, wątpliwości i wyzwania wiążą się m.in  z e-dziennikami, szkolnymi statutami, szkolnym ocenianiem? Czy budynki i infrastruktura szkół są gotowe na wyzwania związane ze zmianą klimatu? Czego nie można zjeść w szkolnej stołówce? W jaki sposób szkoły dbają o ochronę wizerunku dzieci w sieci? Co mają ze sobą wspólnego telefon, szkolny depozyt i troska o uwagę?

Jaki jest sens i znaczenie zadawania tego rodzaju pytań i odpowiadania na nie? 

Jesteśmy przekonani, że tylko dzięki rzetelnej diagnozie, krytycznemu i odważnemu spojrzeniu na szkołę taką, jaką ona jest, możemy:

– eliminować identyfikowane nieprawidłowości,
– precyzować priorytety i wyznaczyć kierunki zmian,
– wprowadzać skuteczne i właściwe rozwiązania (w tym działania naprawcze) i reformy.

Prace nad opublikowanym dzisiaj raportem trwały, przez okres kilku miesięcy od stycznia 2025 roku. Wcześniej zrealizowaliśmy obywatelski i obszerny monitoring, którym objęliśmy ponad 2000 szkół z dużych i małych miejscowości w Polsce, oparty o wniosek o informację publiczną. Wniosek zawierał 70 pytań. Dodatkowo odbyliśmy wiele (czasem niełatwych, ale też niezwykle wartościowych) rozmów z nauczycielami i nauczycielkami oraz dyrektorkami i dyrektorami szkół.

Raport kierujemy do wszystkich osób, którym zależy na zdrowej szkole i od których zależy to, jaka szkoła jest: władz centralnych i lokalnych, polityków i polityczek, kuratorów i kuratorek, dyrektorek i dyrektorów szkół, nauczycieli i nauczycielek, także akademickich, pedagogów i pedagożek, psychologów i psycholożek, rodziców oraz osób uczących się.

SZKOŁA 2025 – POBIERZ RAPORT


Nadrzędnym celem, odpowiedzialnością i zobowiązaniem (tu i teraz) nas dorosłych jest zapewnienie naszym dzieciom odpowiednich, bezpiecznych i zdrowych warunków do uczenia się i rozwoju. Zdrowa szkoła potrzebuje dialogu, współodpowiedzialności, zaangażowania i współpracy, m.in. władz, środowiska nauczycielskiego i uczniowskiego, rodziców a także mądrych, ewolucyjnych, długofalowych strategii, które nie będą uzależnione od politycznych interesów.

Jeśli inicjujemy, w tym momencie, dyskusję, to nie chcielibyśmy, aby jej celem było szukanie winnych, lecz wspólne priorytetyzowanie wyzwań, a w kolejnych krokach – planowanie i wdrażanie konkretnych rozwiązań.

Monitoring rzeczywistości szkolnej widzimy jako inicjatywę regularną i powtarzaną w stałych odstępach czasowych (np. w cyklach dwuletnich). #szkołajestnasza


Raport powstał w ramach dwóch projektów i przy wsparciu z dwóch źródeł:

  • projektu „Zdrowa szkoła”, który jest wspierany przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej i współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027,
  • projektu „Szkoła jest nasza”, który jest wspierany przez Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców oraz Sieć Obywatelską Watchdog Polska w ramach Funduszu Watchdogów oraz dzięki udostępnieniu narzędzia „Obywatelskie fedrowanie danych”.

Konferencja ZDROWA SZKOŁA

ZAPRASZAMY!

7 kwietnia 2025r., Sosnowiec, Zagłębiowska Mediateka

Wierzymy, że nasze wydarzenie będzie okazją do wspólnej refleksji nad kluczowymi zagadnieniami i wyzwaniami współczesnej edukacji oraz szkolnym dobrostanem i jest związane z naszą obszerną diagnozą, którą realizowaliśmy w okresie sierpień – październik 2024 r. i którym objęliśmy ponad 2000 szkół z całej Polski. To niezliczone ilości maili, spotkań, rozmów, przeanalizowanych danych, tabelki, wykresy, raport i publikacja, które będą miały premierę 7 kwietnia 2025r.

Dlaczego i po co to wszystko? 

Żeby spojrzeć na szkołę z wielu perspektyw, w szeroki, wielowątkowy sposób, żeby opowiadać i dyskutować o szkole i jej przyszłości w inny, empatyczny sposób, w narracjach troski i nadziei, żeby mapując wyzwania i problemy, móc zobaczyć możliwe rozwiązania, pokazać potencjał, szanse, możliwości i łączące nas wartości.

Dla kogo?

Dla osób, które dadzą się zaprosić do wspólnej refleksji (pomimo różnić i wątpliwości), zainspirują się i zaproponują konstruktywne działania, którym wciąż zależy ale czują, że potrzebują wsparcia, wymiany doświadczeń i dobrych praktyk i które wierzą w moc współpracy i dialog. Do zobaczenia!

Udział w konferencji jest bezpłatny i wymaga zgłoszenia: https://forms.gle/ykaDiod1CmJZAeH99

W razie dodatkowych pytań, zapraszamy do kontaktu: tel. 504820333, dopaminalaabgmail.com

PROGRAM KONFERENCJI:

Konferencja „Zdrowa Szkoła” to wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie dO!PAmina Lab w ramach projektu „Zdrowa Szkoła” wspieranego finansowo przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej w ramach programu Building Bridges – projekt FRDL , który jest współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027.

Konferencja ZDROWA SZKOŁA #zdrowaszkoła #dopaminalab

Z ogromną radością i entuzjazmem zapraszamy nauczycieli i nauczycielki, osoby pracujące w szkołach, rodziców, opiekunów, osoby uczące się, przedstawicieli władz samorządowych i wszystkich, którym temat kondycji polskich szkół nie jest obojętny, na konferencję “ZDROWA SZKOŁA”.

 Spotkajmy się, by porozmawiać o tym, jaka szkoła jest i jaka mogłaby być oraz jak w oparciu o diagnozę, regularne mapowanie wyzwań i planowanie rozwiązań, możemy realnie, wspólnie budować i rozwijać dobre, w rozumieniu środowiska pracy i uczenia się, szkoły.

Przyjrzymy się filarom i dobrym praktykom, których potrzebujemy oraz wyzwaniom, z którymi musimy się mierzyć i które dotykają zarówno osoby uczące, jak i uczące się oraz całe otoczenie.

Wspólnie zastanowimy się, jak tworzyć przestrzeń do wspólnego działania i sprawiać, by szkoły stawały się po prostu lepszymi miejscami – budującymi i integrującymi wspólnotę lokalną, w których chce się spędzać czas, bez względu na wiek i status.

Stworzymy zalążek lokalnej, zdrowej, okołoszkolnej sieci wsparcia.

WSRÓD PRELEGENTEK m.in.:

Anna Dęboń – prezeska Stowarzyszenia Dopamina Lab, aktywistka edukacyjna, pedagożka, wykładowczyni w Kolegium Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach – za troskę o prawa uczniów i uczennic doceniona przez redakcję Wysokich Obcasów wyróżnieniem jako jedna z 50 Śmiałych Kobiet 2022, ambasadorka przywództwa/zarządzania wspierającego dobrostan oraz kulturę współpracy i relacji w organizacjach/instytucjach, ambasadorka zdrowej szkoły –  PREMIERA RAPORTU  z przeprowadzonego jesienią 2024 przez Stowarzyszenie Dopamina Lab szerokiego monitoringu codzienności i praworządności szkolnej (ok. 2000 szkół) oraz publikacji „Zdrowa szkoła” i „Szkoła jest nasza”.

Justyna Suchecka – dziennikarka, autorka szeregu artykułów i książek o młodzieży i edukacji, w tym ,,Cała nadzieja w szkole. Polska edukacja może być wspaniała” – z wystąpieniem dot. nadziei, współpracy, wyzwań i tym, co możemy (z)robić TERAZ dla polskiej edukacji

Anna Cieplak – pisarka, aktywistka, animatorka kultury – z wystąpieniem dot. technologii, przebodźcowania, higieny cyfrowej i prawa do uwagi

Anna Jach-Falkiewicz – pedagożka, animatorka społeczności lokalnych, projektantka terenów zieleni wokół szkół i przedszkoli – z wystąpieniem dot. integracji, ogrodów społecznych i roli zieleni w szkole

BĘDĄ Z NAMI:

Kinga Michałowska – prawniczka, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie dr hab. nauk prawnych, naukowczyni i praktyczka, specjalizująca się m.in w zagadnieniach ochrony praw dziecka (jako osoby uczącej, dziecka w środowisku rodzinnym i pacjenta/pacjentki) oraz prawem oświatowym

Piotr Sołowij – radca prawny specjalizujący się w prawie dostępu do informacji publicznej, praktyk i zwolennik idei, że prawo jest narzędziem służącym do pomocy drugiemu człowiekowi oraz budowy dobrego państwa

Dorota Szewczyk – dyrektorka sosnowieckiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, trenerka, edukatorka ze specjalizacją w rozwijaniu programów edukacyjnych, profilaktycznych i szkoleniowych, które wspierają rozwój osobisty oraz zdrowie emocjonalne

To jeszcze nie wszyscy nasi Goście i Gościnie.
Szczegółowy program podamy już wkrótce.

Kiedy: 7 kwietnia 2025 r (poniedziałek)
godz. 10:00 – 19:00
Gdzie: MBP Sosnowiec / Zagłębiowska Mediateka ul. Kościelna 11
WSTĘP WOLNY – OBOWIĄZUJĄ ZAPISY!
Liczba miejsc jest ograniczona i decyduje kolejność zgłoszeń.

——
Link do FORMULARZA ZAPISÓW 

 Spotkania planujemy w tempie i atmosferze sprzyjającej kreatywności i sieciowaniu się, w podziale na część wykładową, część warsztatową i momenty wytchnieniowe w zielonych wnętrzach Zagłębiowskiej Mediateki.

 WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE – popołudniowe, otwarte SPOTKANIE AUTORSKIE Justyny Sucheckiej.

Widzimy się już 7 kwietnia 2025 r.
Zarezerwujcie sobie czas i weźcie udział w całym wydarzeniu lub w wybranych jego punktach (adekwatnie do potrzeb).

DO ZOBACZENIA!
_______________________________________
Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Dopamina Lab
 Wierzymy, że ,,Szkoła jest nasza”, a to powoduje, że chcemy i mamy motywację by o nią dbać i się w nią angażować. Jesteśmy edukatorkami, aktywistkami, rodzicami i w naszych działaniach chcemy wspierać szkoły w budowaniu całościowych społeczności – wspólnot osób uczących się i ich rodzin, nauczycieli/nauczycielek i innych pracowników szkoły, mieszkańców – wsi, miast, dzielnicy oraz władz lokalnych.

Współpraca organizacyjna – Zagłębiowska Mediateka i Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu.

Projekt Zdrowa Szkoła wspiera finansowo Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej w ramach programu Building Bridges – projekt FRDL, który jest współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027.

Nasze działania związane z monitoringiem, raportem i publikacjami wsparł Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujca oraz Sieć Obywatelska Watchdog Polska przez
wsparcie z Funduszu Watchodgów oraz narzędzie Obywatelskie fedrowanie danych.

Kreatywne warsztaty – mini kampania społeczna.

Zapraszamy dzieci w wieku 10 -12 lat na BEZPŁATNE warsztaty kreatywne odbywające się w trakcie pierwszego tygodnia ferii w Cieszynie. Zapraszamy do wspólnej, twórczej zabawy i wspólnego (za)projektowania mini kampanii społecznej na temat praw dzieci i praw człowieka.

Kiedy? 17-21.02.2025, w godzinach 10:00 – 14:00
Gdzie? Świetlica Krytyki Politycznej w Cieszynie ul. Przykopa 20
Dla kogo? Dzieci w wieku 10-12 lat

* Ilość miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń (formularz zgłoszeniowy).
* Do osób zakwalifikowanych zostanie wysłana wiadomość mailowa z potwierdzeniem i instrukcjami dotyczącymi formalności.
*Możliwość zapisu na wszystkie dni lub wybrany dzień
*Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest akceptacja Regulaminu.
Tutaj treść:

Co w programie:

– zabawy stemplami Modulo
– tworzenie prac własnych i w grupie
– „moje prawa” – projektowanie mapy praw dziecka
– zagadki logiczne
– gry i działania grupowe
– warsztaty dziennikarskie i twórcze pisanie
– inne wyzwania artystyczne
– beztroska, akceptująca i przyjazna atmosfera

Zapewniamy: zdrowe przekąski i napoje

Prowadzące:

Anna Dęboń – prezeska Stowarzyszenia Dopamina Lab, arteterapeutka,  pedagożka, animatorka. Ukończyłam studia pedagogiczne na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie (praca socjalna i opiekuńczo wychowawcza, edukacja w zakresie sztuki) (2004 r.). Prowadzę warsztaty artystyczne i przyrodnicze łącząc elementy zabawy i nauki i z wykorzystaniem  technik arteterapii.

Anna Jach-Falkiewicz –  edukatorka i ekolożka. Od 20 lat cieszynianka. Z wykształcenia jestem pedagożką, ukończyłam studia na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie (2005 r.). Prowadzę warsztaty ekologiczne, ogrodnicze, twórcze. Udzielam się społecznie.

Kinga Krupska-Firla – twórczyni stempli Modulo. Obecnie nauczycielka sztuki w Alternatywnej Szkole Podstawowej w Cieszynie. 

Warsztaty realizowane są w ramach projektu „Zdrowa Szkoła”.

Projekt Zdrowa Szkoła wspiera finansowo Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej w ramach programu Building Bridges – projekt FRDL, który jest współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027.

Zdrowa szkoła dialogu.

Dobry wieczór w poniedziałek! Dzisiejszą inspiracją książkową jest “Życie w rodzinie. Wartości w rodzicielstwie i partnerstwie” J. Juul’a. Ważna dla nas lektura, którą polecamy nie tylko rodzicom.

Zdrową szkołę rozumiemy jako społeczność i zbiorowość ludzi, którzy mają różne poglądy, przekonania, opinie, nawyki, którzy szanują się nawzajem, mają do siebie zaufanie oraz czują ze sobą więź. Dlatego dostrzegamy ogromną wartość w definicji dialogu tego duńskiego terapeuty i pedagoga.

Współpraca w zdrowej szkole często wiąże się z różnorodnością pomysłów, rozwiązań czy kompetencji. Budowanie szkolnej kultury organizacyjnej w oparciu o dialog i równość jest wyzwaniem – wymaga otwartości na inne opinie, powstrzymywania się od oceniania z góry, rozumienia motywacji konkretnych osób, warunkujących ich działania i decyzję.

Jak wzmacniać zaangażowanie szkolnych społeczności, jak oddawać część odpowiedzialności, umożliwiając udział w decyzjach? Co jest potrzebne, by możliwe było prawdziwie partnerskie porozumienie? Co leży u podstaw autentycznie partnerskiego szkolnego systemu współpracy? To lektura pomagająca odpowiedzieć na te pytania.

Zdrowa szkoła na antenie Radia Żory

Hop! Hop! Dzielimy się dzisiaj dobrą wiadomością i radością. 30 stycznia 2025 roku na antenie Radio Żory (godz. 19:00) wystartuje nasza audycja pt. Zdrowa Szkoła, czym jesteśmy, tak samo jak przejęci, to i podekscytowani. 🎤

A będzie to audycja o nadziei, trosce, przyrodzie, przyszłości i edukacji – zdrowej, przyjaznej, szytej na miarę, zorientowanej na człowieka, wspierającej i uważnej. Podczas tych wieczornych, (u)ważnych rozmów, do których będziemy zapraszać Gości i Gościnie, poruszać będziemy różne tematy okołoszkolne, takie jak: relacje, zaufanie, równość, dobrostan, komunikacja, prawo, prawa człowieka, szacunek, klimat, wspólnota, dzieciństwo, ogrody, demokracja, uczenie się, rodzicielstwo, zdrowie i zdrowie psychiczne, wrażliwość, dostępność i zmiana. Do usłyszenia się! 📻

__

Projekt Zdrowa Szkoła wspiera finansowo Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej w ramach programu Building Bridges – projekt FRDL. Projekt współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027.

Zdrowa szkoła – zdrowa społeczność

📖Nasz system edukacji jest w trakcie kolejnej reformy. Przyglądamy się wprowadzanym zmianom (z uwagą, nadzieją, czasem wątpliwościami). Jednocześnie wierzymy, że kimkolwiek jesteśmy i gdziekolwiek jesteśmy, mamy wpływ, który zaczyna się od nas samych.

📚 A dzisiejszym postem rozpoczynamy cykl inspirujących poniedziałków. W książce „Kreatywne szkoły”, którą bardzo polecamy, Ken Robinson pisał: „Tętniąca życiem szkoła może karmić całą społeczność, stając się źródłem nadziei i kreatywnej energii.” Te słowa w pełni odzwierciedlają koncepcję zdrowej szkoły. Szkoły, która jest nasza, gdzie wszyscy naprawdę możemy czuć się dobrze, czuć się równi, niezależnie od tego co nas różni lub/i wyróżnia. To może być zdrowe, dobre miejsce, w którym dzieci i dorośli (rodzice, nauczyciele/nauczycielki, personel pomocniczy) działają razem i wspólnie organizują przyjazne środowisko wspierające uczenie się i rozwój.

💡Jak możemy tworzyć (oddolnie) zdrowe współpracujące i wspierające się szkolne społeczności? Macie na nie swój przepis? Podzielcie się nim pod postem!

#zdrowaszkoła#szkołajestnasza#przytablicy

Jaka jest polska szkoła i czy może być lepsza?

🎙19 grudnia 2024r. spotkaliśmy się (Anna Dęboń i Elzbieta Nowak) z Wojciech Dorosz (Trójka – Program 3 Polskiego Radia) w kawiarni w Dąbrowie Górniczej – w tej samej w której zorganizowaliśmy (jakieś blisko 6 lat temu) naszą pierwszą, miejską obywatelską naradę o edukacji (właśnie wtedy, na dobre, zaczęła się nasza dopaminowa przygoda ze szkołą).

🎙Rozmawialiśmy m.in. o:

👉zrównoważonej, zdrowej szkole i szkolnej codzienności,

👉 iluzji zmian systemowych i sile/znaczeniu zmian oddolnych w danej lokalności/społeczności,

👉 sprawstwie i władzy,

👉naszych działaniach i monitoringach (realizowanych w ramach dwóch projektów „Zdrowa szkoła” (dotacja w ramach programu Building Bridges – projekt FRDL) i „Szkoła jest nasza” (wsparcie Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców).

🎙I możecie tego, o czym mówiliśmy podsłuchać dzisiaj na antenie Radiowej Trójki (krócej) oraz (dzisiaj lub kiedyś) w podcaście „Cykl Obywatelski” (dłużej) – link w komentarzu.

W Dopamina Lab nieustająco wierzymy (w różnych gremiach przebija się ta sama nadzieja i ta sama tęsknota) w SZKOŁĘ DIALOGU I WSPÓŁPRACY, szkołę, do której chce się chodzić i w której chce się pracować (bo naprawdę na wiele rzeczy organizacyjnie mamy wpływ a system (choć wydaje się inaczej) w wielu punktach/sprawach sprzyja). Szkoła jest nasza!

#szkolajestnasza#zdrowaszkoła#dialog#diagnoza#wsparcie#edukacjatorelacja#zaufanie#społeczność#zmiana

Końcoworoczne podsumowania

2️⃣0️⃣2️⃣4️⃣Współpraca, konsultacje, rekomendacje, dialog, wsparcie, publikacje, spotkania, plany na przyszłość, monitoring, warsztaty, uczenie (się).2️⃣0️⃣2️⃣4️⃣

#zdrowaszkoła#szkołajestnasza#dopaminalab

DZIĘKUJEMY za każdą chwilę z Dopamina Lab w 2024 roku! 💜

Jaki to był dla nas rok?

👉OPINIOWANIA – uczestniczyliśmy w pracach SOS dla edukacji, wspólnie tworząc rekomendacje i konsultując nowe przedmiotów – edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej.

👉UCZENIA SIĘ – braliśmy udział w spotkaniach, konferencjach, wydarzeniach i warsztatach dotyczących szeroko pojętych zmian w edukacji, komunikacji (m.in. techniki dobrej rozmowy) czy sposobów na organizowanie demokratycznych, odpornych na kryzysy i otwartych na zmiany wspólnot (w tym wspólnoty jaką jest społeczność szkolna).

👉PLANOWANIA – pracowaliśmy nad strategią działań i pomysłami na kolejne projekty i działania oraz modelem naszej pracy zespołowej. Przygotowaliśmy ramowy plan konferencji, która odbędzie się w pierwszej połowie kwietnia 2025 r. (szczegółów wypatrujcie z początkiem stycznia) oraz cykl audycji „Zdrowa Szkoła”, które prowadzić będziemy na antenie Radia Żory oraz w formie podcastu.

👉OTRZYMANEGO WSPARCIA – marzenie/wyzwanie/idea pt. ZDROWA SZKOŁA i SZKOŁA JEST NASZA otrzymały wsparcie finansowe z dwóch źródeł: programu Building Bridges – projekt FRDL (jako jeden z 14 na 149 dofinansowanych projektów) Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej oraz Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców, dzięki temu rozwijamy nasze działania na rzecz praw dzieci oraz bezpiecznego i wspierającego środowiska szkolnego w ramach dwóch projektów.

👉MONITORINGÓW (zbierania i analizowania danych) – prowadzimy monitoring szkolnej rzeczywistości (w oparciu o prawo do informacji we współpracy z Siecią Obywatelską Watchdog Polska z użyciem „obywatelskiego fedrowania” – fedrowanie.siecobywatelska.pl), którym objęliśmy ponad 2000 szkół z całej Polski (zebrane dane zamieniając w raport). Pracowaliśmy na zakresem merytorycznym, treścią oraz graficzną koncepcją dwóch publikacji o szkole i systemie edukacji, które wydamy w przyszłym roku (w ramach realizowanych projektów).

👉OPOWIEŚCI O NASZYCH DZIAŁANIACH – nagraliśmy bardzo dla nas ważną rozmowę o szkole i naszych działaniach z Wojciechem Doroszem w ramach jego „Cyklu Obywatelskiego” w Trójka Polskie Radio, która swoją premierę będzie miała jeszcze w tym roku – 27.12.2024 r. Cykl obywatelski to audycja powstająca we współpracy z Funduszem Obywatelskim im. Ludwiki i Henryka Wujców o aktywności obywatelskiej, działaniach antydyskryminacyjnych, kontroli instytucji publicznych, prawach mniejszości, rozmowie mimo różnic, pomocy dla uchodźców i migrantów oraz o wielu innych inicjatywach, które warto naśladować i wspierać. Polecamy wszystkie audycje z cyklu.

👉WSPÓŁPRACY – współpracowaliśmy z kolektywem KAŻDA JEST WAŻNA w działaniach na rzecz widzialności kobiet i praw kobiet (szczególnie w województwie śląskim), polityk równościowych, przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi (realizacja projektu interwencyjnego „każda jest wazna – rozwój interwencyjnej sieci kobiet). Przy okazji polecamy uwadze raport „Równość płci prawem człowieka”, będący analizą danych dotyczących reprezentacji kobiet w lokalnych władzach i organach decyzyjnych w wybranych gminach województwa śląskiego oraz gminnych standardów w zakresie polityk równości płci i przeciwdziałania dyskryminacji

(link ⬇️⬇️⬇️).

Zapraszamy też na stronę kolektywu i włączania się w jego działania. ⬇️⬇️⬇️

#zdrowaszkola#szkolajestnasza#edukacjatorelacja#praworządnośćsprzyja#prawaczłowieka#prawadzieci#dialog#diagnoza#wsparcie#zmiana#razemmożemywięcej#kazdajestwazna