Jaka jest polska szkoła w 2025 roku?
Jakie problemy, wątpliwości i wyzwania wiążą się m.in z e-dziennikami, szkolnymi statutami, szkolnym ocenianiem? Czy budynki i infrastruktura szkół są gotowe na wyzwania związane ze zmianą klimatu? Czego nie można zjeść w szkolnej stołówce? W jaki sposób szkoły dbają o ochronę wizerunku dzieci w sieci? Co mają ze sobą wspólnego telefon, szkolny depozyt i troska o uwagę?
Jaki jest sens i znaczenie zadawania tego rodzaju pytań i odpowiadania na nie?
Jesteśmy przekonani, że tylko dzięki rzetelnej diagnozie, krytycznemu i odważnemu spojrzeniu na szkołę taką, jaką ona jest, możemy:
– eliminować identyfikowane nieprawidłowości,
– precyzować priorytety i wyznaczyć kierunki zmian,
– wprowadzać skuteczne i właściwe rozwiązania (w tym działania naprawcze) i reformy.
Prace nad opublikowanym dzisiaj raportem trwały, przez okres kilku miesięcy od stycznia 2025 roku. Wcześniej zrealizowaliśmy obywatelski i obszerny monitoring, którym objęliśmy ponad 2000 szkół z dużych i małych miejscowości w Polsce, oparty o wniosek o informację publiczną. Wniosek zawierał 70 pytań. Dodatkowo odbyliśmy wiele (czasem niełatwych, ale też niezwykle wartościowych) rozmów z nauczycielami i nauczycielkami oraz dyrektorkami i dyrektorami szkół.
Raport kierujemy do wszystkich osób, którym zależy na zdrowej szkole i od których zależy to, jaka szkoła jest: władz centralnych i lokalnych, polityków i polityczek, kuratorów i kuratorek, dyrektorek i dyrektorów szkół, nauczycieli i nauczycielek, także akademickich, pedagogów i pedagożek, psychologów i psycholożek, rodziców oraz osób uczących się.
SZKOŁA 2025 – POBIERZ RAPORT
Nadrzędnym celem, odpowiedzialnością i zobowiązaniem (tu i teraz) nas dorosłych jest zapewnienie naszym dzieciom odpowiednich, bezpiecznych i zdrowych warunków do uczenia się i rozwoju. Zdrowa szkoła potrzebuje dialogu, współodpowiedzialności, zaangażowania i współpracy, m.in. władz, środowiska nauczycielskiego i uczniowskiego, rodziców a także mądrych, ewolucyjnych, długofalowych strategii, które nie będą uzależnione od politycznych interesów.
Jeśli inicjujemy, w tym momencie, dyskusję, to nie chcielibyśmy, aby jej celem było szukanie winnych, lecz wspólne priorytetyzowanie wyzwań, a w kolejnych krokach – planowanie i wdrażanie konkretnych rozwiązań.
Monitoring rzeczywistości szkolnej widzimy jako inicjatywę regularną i powtarzaną w stałych odstępach czasowych (np. w cyklach dwuletnich). #szkołajestnasza
Raport powstał w ramach dwóch projektów i przy wsparciu z dwóch źródeł:
- projektu „Zdrowa szkoła”, który jest wspierany przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej i współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027,
- projektu „Szkoła jest nasza”, który jest wspierany przez Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców oraz Sieć Obywatelską Watchdog Polska w ramach Funduszu Watchdogów oraz dzięki udostępnieniu narzędzia „Obywatelskie fedrowanie danych”.
