Tworzenie trwałej zmiany wymaga wspólnego i realnego działania.
Przed szkołą i systemem edukacji, przed nami wiele nowych wyzwań, którym nie sprostamy, będąc w pogłębiających się konfliktach. Aby rozwijać i zmieniać edukację potrzebujemy konstruktywnej współpracy, zamiast ciągłych napięć, kolizji i sporów. Mamy nadzieję, że zarówno raport Szkoła 2025 jaki i niniejsza publikacja staną się źródłem inspiracji, motywacji i porozumienia oraz dobrą bazą, by na szkołę przyszłości móc patrzeć z większą ufnością, nadzieją i pewnością.
Mając świadomość błędów i wad systemu edukacji, chcemy podkreślić, że tym systemem tu na dole, w szkole dla naszych dzieci, jesteśmy my, dorośli (nauczyciele/nauczycielki, rodzice). Powodzenie misji szeroko pojętego uzdrowienia szkoły oraz poprawy kondycji systemu oświaty zależy, naszym zdaniem, w największym stopniu właśnie od nas, od każdego z nas (od nas dorosłych), od nas jako pojedynczych osób współtworzących społeczności i wspólnoty szkolne, od naszych postaw, od naszych wartości, od tego czy szanujemy prawo do naszych indywidualnych działań i naszej indywidualnej pracy (przede wszystkim nad sobą), a także od tego, czy zechcemy się zmierzyć z własną odpowiedzialnością za to jak jest i działać razem z innym.
Mamy nadzieję, że opracowana przez nas diagnoza – raport Szkoła 2025 oraz niniejsza publikację okażą się realnym wsparciem dla osób i instytucji poszukujących praktycznych narzędzi i motywacji do działania.
Publikacja powstała w ramach projektu „Szkoła jest nasza” dzięki wsparciu Funduszu Obywatelskiego im. Ludwiki i Henryka Wujcóworaz Sieci Obywatelskiej Watchdog Polskaw ramach Funduszu Watchdogów.
#szkołajestnasza Dlaczego informacja i prawo dostępu do informacji jest ważne?
W naszym świecie informacja jest kluczowym zasobem. Tworzymy informacje, weryfikujemy je, podejmujemy na ich podstawie decyzje, wymieniamy je pomiędzy sobą: w lokalnej wspólnocie, w biznesie, w szkole, w państwie, za pośrednictwem Internetu lub tradycyjnych mediach.
Korzystanie z informacji jest podobne do oddychania. Oddychanie jest procesem automatycznym, w podobny sposób korzystamy z dostępnych nam informacji. Dopiero gdy zabraknie nam tlenu lub informacji zaczynamy bardzo szybko i dotkliwie odczuwać ich brak. Gdy mamy uważność na te aspekty życia, równie szybko zauważamy, gdy korzystamy z zanieczyszczonego powietrza czy nieprecyzyjnej lub zafałszowanej informacji.
Prawo do informacji publicznej pozwala angażować się w sprawy publiczne oraz brać udział w podejmowaniu decyzji zarówno na szczeblu lokalnym, jak i centralnym. Umożliwia podejmowanie działań strażniczych oraz obywatelskiej kontroli nad tym jak sprawowana jest władza w naszym państwie.
Na informacje w szkole możemy spojrzeć z dwóch perspektyw:
-informacja jest nieodzownym elementem procesu kształcenia. Informacje przekazywane są w procesie kształcenia i wychowywania przez nauczycielki i nauczycieli, ale przede wszystkich szkoła jest miejscem, gdzie mamy możliwość nabycia umiejętności i kompetencji, które pozwalają nam mądrze korzystać z informacji. Zarówno tych, które do nas docierają oraz tych zdobywanych samodzielnie.
-szkoła jest miejscem lokalnej wspólnoty, zorganizowanej zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, a także prawem i zwyczajami przyjętymi w danej placówce. Informacja pozwala aktywnie uczestniczyć w szkolnym życiu i tworzyć ją zgodnie z naszymi potrzebami i pomysłami.
Nie można przy tym zapominać, że szkoły, niezależnie od tego czy publiczne czy prywatne, realizują niezwykle istotne zadanie publiczne jakim jest oświata i kształcenie. W związku z tym ich funkcjonowanie powinno być jawne i transparentne. Sprzyja to budowaniu relacji oraz atmosfery zaufania pomiędzy wszystkimi grupami zaangażowanymi w szkołę: osobami uczącym się, nauczycielami, rodzicami, dyrekcją itd.
A jakie są Wasze myśli i doświadczenia związane z prawem do informacji w szkole? O prawie do informacji w szkołach przeczytacie też więcej w naszej publikacji, która ukaże się już w najbliższą środę.
W przypadku braku odpowiedzi na wniosek o informację publiczną lub gdy uzyskana odpowiedź jest niepełna/wymijająca istnieje możliwość złożenia „skargi na bezczynność” do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie ma ostatecznego terminu, w jakim taka skarga powinna/musi być złożona.
Skargę składa się w dwóch egzemplarzach, za pośrednictwem organu (instytucji/podmiotu), który nie odpowiedział na wniosek. W praktyce oznacza to, że skargę przekazujemy (za pośrednictwem tradycyjnej poczty, skrzynki ePUAP lub osobiście) do instytucji/podmiotu (np. szkoły), który zaskarżamy. Ta instytucja/podmiot ma obowiązek przesłać naszą skargę do sądu (administracyjnego, zgodnego z województwem, w którym instytucja/szkoła ma siedzibę) wraz z wnioskiem i swoją odpowiedzią i ma na to 15 dni.
Wpis od skargi na bezczynność wynosi 100 zł.
Wpis od wniosku o ukaranie grzywną wynosi 100 zł
Może się zdarzyć, że wniesienie skargi spowoduje udzielenie odpowiedzi na wniosek i w takiej sytuacji możliwe jest złożenie (także do wojewódzkiego sądu administracyjnego) wniosku o cofnięcie skargi.
Jeśli skarga na bezczynność zostaje uwzględniona, sąd sporządza uzasadnienie wyroku z urzędu i doręcza je pocztą tradycyjną lub za pośrednictwem skrzynki ePUAP, a poniesione koszty postępowania są nam zwracane. Jest duża szansa i prawdopodobieństwo, że w konsekwencji otrzymamy także odpowiedź na pierwotnie wysłane zapytanie o informację publiczną.
Jaka jest polska szkoła w 2025 roku? Jakie problemy, wątpliwości i wyzwania wiążą się m.in z e-dziennikami, szkolnymi statutami, szkolnym ocenianiem? Czy budynki i infrastruktura szkół są gotowe na wyzwania związane ze zmianą klimatu? Czego nie można zjeść w szkolnej stołówce? W jaki sposób szkoły dbają o ochronę wizerunku dzieci w sieci? Co mają ze sobą wspólnego telefon, szkolny depozyt i troska o uwagę?
Jaki jest sens i znaczenie zadawania tego rodzaju pytań i odpowiadania na nie?
Jesteśmy przekonani, że tylko dzięki rzetelnej diagnozie, krytycznemu i odważnemu spojrzeniu na szkołę taką, jaką ona jest, możemy:
– eliminować identyfikowane nieprawidłowości, – precyzować priorytety i wyznaczyć kierunki zmian, – wprowadzać skuteczne i właściwe rozwiązania (w tym działania naprawcze) i reformy.
Prace nad opublikowanym dzisiaj raportem trwały, przez okres kilku miesięcy od stycznia 2025 roku. Wcześniej zrealizowaliśmy obywatelski i obszerny monitoring, którym objęliśmy ponad 2000 szkół z dużych i małych miejscowości w Polsce, oparty o wniosek o informację publiczną. Wniosek zawierał 70 pytań. Dodatkowo odbyliśmy wiele (czasem niełatwych, ale też niezwykle wartościowych) rozmów z nauczycielami i nauczycielkami oraz dyrektorkami i dyrektorami szkół.
Raport kierujemy do wszystkich osób, którym zależy na zdrowej szkole i od których zależy to, jaka szkoła jest: władz centralnych i lokalnych, polityków i polityczek, kuratorów i kuratorek, dyrektorek i dyrektorów szkół, nauczycieli i nauczycielek, także akademickich, pedagogów i pedagożek, psychologów i psycholożek, rodziców oraz osób uczących się.
Nadrzędnym celem, odpowiedzialnością i zobowiązaniem (tu i teraz) nas dorosłych jest zapewnienie naszym dzieciom odpowiednich, bezpiecznych i zdrowych warunków do uczenia się i rozwoju. Zdrowa szkoła potrzebuje dialogu, współodpowiedzialności, zaangażowania i współpracy, m.in. władz, środowiska nauczycielskiego i uczniowskiego, rodziców a także mądrych, ewolucyjnych, długofalowych strategii, które nie będą uzależnione od politycznych interesów.
Jeśli inicjujemy, w tym momencie, dyskusję, to nie chcielibyśmy, aby jej celem było szukanie winnych, lecz wspólne priorytetyzowanie wyzwań, a w kolejnych krokach – planowanie i wdrażanie konkretnych rozwiązań.
Monitoring rzeczywistości szkolnej widzimy jako inicjatywę regularną i powtarzaną w stałych odstępach czasowych (np. w cyklach dwuletnich). #szkołajestnasza
Raport powstał w ramach dwóch projektów i przy wsparciu z dwóch źródeł:
projektu „Zdrowa szkoła”, który jest wspierany przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej i współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027,
projektu „Szkoła jest nasza”, który jest wspierany przez Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców oraz Sieć Obywatelską Watchdog Polska w ramach Funduszu Watchdogów oraz dzięki udostępnieniu narzędzia „Obywatelskie fedrowanie danych”.
Latem zeszłego roku wysłaliśmy wnioski o informację publiczną do 2118 losowo wybranych szkół publicznych. Zebrane informacje miały posłużyć do obywatelskiego audytu szkolnej rzeczywistości. Choć prawo tego nie wymaga: – obszernie przedstawiliśmy uzasadnienie naszych pytań (pisaliśmy o potrzebie szerokiej diagnozy, planie przygotowania wspierającej publikacji zawierającej ustandaryzowaną i usystematyzowaną wiedzę, w tym prawną, oraz kompendium dobrych praktyk, które roześlemy do wszystkich szkół objętych monitoringiem), – przedstawiliśmy podstawę prawną (art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej), – poinformowaliśmy, że czas udzielenia odpowiedzi to 14 dni (art. 13 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej), – przedstawiliśmy, kim jesteśmy i czym zajmuje się stowarzyszenia Dopamina Lab, – dodaliśmy wskazówki dotyczące odpowiedzi na nasze pytania i szacowany czas, jaki może zająć przygotowanie odpowiedzi na nie, – w ślad za wnioskiem, w odstępie czasowym, przesłaliśmy przypomnienia.
Do odpowiedzi na taki lub podobny wniosek zobowiązana jest każda ze szkół, jako instytucja publiczna (art. 4 ust. pkt. 4 ustawy o dostępie do informacji publicznej), bez zbędnej zwłoki, w terminie do maksymalnie 14 dni z możliwością przedłużenia do 2 miesięcy (art. 13 ustawy o dostępie do informacji publicznej).
Finalnie ma wniosek odpowiedziało 1030 szkół. Nie otrzymaliśmy odpowiedzi od 1088, czyli 51%. Czy ten wynik nas dziwi? Nie aż tak bardzo. Mamy kilka hipotez, dotyczących tego, co mogło stać na przeszkodzie przygotowania odpowiedzi. A Wy co myślicie o tych proporcjach? O prawie do informacji w szkołach przeczytacie więcej w naszej publikacji, która ukaże się na przełomie kwietnia i maja 2025 r. _ Projekt „Szkoła jest nasza” wspiera Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców oraz Sieć Obywatelska – Watchdog Polska w ramach Funduszu Watchdogów.
7 kwietnia 2025r., Sosnowiec, Zagłębiowska Mediateka
Wierzymy, że nasze wydarzenie będzie okazją do wspólnej refleksji nad kluczowymi zagadnieniami i wyzwaniami współczesnej edukacji oraz szkolnym dobrostanem i jest związane z naszą obszerną diagnozą, którą realizowaliśmy w okresie sierpień – październik 2024 r. i którym objęliśmy ponad 2000 szkół z całej Polski. To niezliczone ilości maili, spotkań, rozmów, przeanalizowanych danych, tabelki, wykresy, raport i publikacja, które będą miały premierę 7 kwietnia 2025r.
Dlaczego i po co to wszystko?
Żeby spojrzeć na szkołę z wielu perspektyw, w szeroki, wielowątkowy sposób, żeby opowiadać i dyskutować o szkole i jej przyszłości w inny, empatyczny sposób, w narracjach troski i nadziei, żeby mapując wyzwania i problemy, móc zobaczyć możliwe rozwiązania, pokazać potencjał, szanse, możliwości i łączące nas wartości.
Dla kogo?
Dla osób, które dadzą się zaprosić do wspólnej refleksji (pomimo różnić i wątpliwości), zainspirują się i zaproponują konstruktywne działania, którym wciąż zależy ale czują, że potrzebują wsparcia, wymiany doświadczeń i dobrych praktyk i które wierzą w moc współpracy i dialog. Do zobaczenia!
W razie dodatkowych pytań, zapraszamy do kontaktu: tel. 504820333, dopaminalaabgmail.com
PROGRAM KONFERENCJI:
Konferencja „Zdrowa Szkoła” to wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie dO!PAmina Lab w ramach projektu „Zdrowa Szkoła” wspieranego finansowo przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej w ramach programu Building Bridges – projekt FRDL , który jest współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027.
Z ogromną radością i entuzjazmem zapraszamy nauczycieli i nauczycielki, osoby pracujące w szkołach, rodziców, opiekunów, osoby uczące się, przedstawicieli władz samorządowych i wszystkich, którym temat kondycji polskich szkół nie jest obojętny, na konferencję “ZDROWA SZKOŁA”.
Spotkajmy się, by porozmawiać o tym, jaka szkoła jest i jaka mogłaby być oraz jak w oparciu o diagnozę, regularne mapowanie wyzwań i planowanie rozwiązań, możemy realnie, wspólnie budować i rozwijać dobre, w rozumieniu środowiska pracy i uczenia się, szkoły.
Przyjrzymy się filarom i dobrym praktykom, których potrzebujemy oraz wyzwaniom, z którymi musimy się mierzyć i które dotykają zarówno osoby uczące, jak i uczące się oraz całe otoczenie.
Wspólnie zastanowimy się, jak tworzyć przestrzeń do wspólnego działania i sprawiać, by szkoły stawały się po prostu lepszymi miejscami – budującymi i integrującymi wspólnotę lokalną, w których chce się spędzać czas, bez względu na wiek i status.
Stworzymy zalążek lokalnej, zdrowej, okołoszkolnej sieci wsparcia.
WSRÓD PRELEGENTEK m.in.:
– Anna Dęboń – prezeska Stowarzyszenia Dopamina Lab, aktywistka edukacyjna, pedagożka, wykładowczyni w Kolegium Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach – za troskę o prawa uczniów i uczennic doceniona przez redakcję Wysokich Obcasów wyróżnieniem jako jedna z 50 Śmiałych Kobiet 2022, ambasadorka przywództwa/zarządzania wspierającego dobrostan oraz kulturę współpracy i relacji w organizacjach/instytucjach, ambasadorka zdrowej szkoły – PREMIERA RAPORTU z przeprowadzonego jesienią 2024 przez Stowarzyszenie Dopamina Lab szerokiego monitoringu codzienności i praworządności szkolnej (ok. 2000 szkół) oraz publikacji „Zdrowa szkoła” i „Szkoła jest nasza”.
– Justyna Suchecka – dziennikarka, autorka szeregu artykułów i książek o młodzieży i edukacji, w tym ,,Cała nadzieja w szkole. Polska edukacja może być wspaniała” – z wystąpieniem dot. nadziei, współpracy, wyzwań i tym, co możemy (z)robić TERAZ dla polskiej edukacji
– Anna Cieplak – pisarka, aktywistka, animatorka kultury – z wystąpieniem dot. technologii, przebodźcowania, higieny cyfrowej i prawa do uwagi
– Anna Jach-Falkiewicz – pedagożka, animatorka społeczności lokalnych, projektantka terenów zieleni wokół szkół i przedszkoli – z wystąpieniem dot. integracji, ogrodów społecznych i roli zieleni w szkole
BĘDĄ Z NAMI:
– Kinga Michałowska – prawniczka, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie dr hab. nauk prawnych, naukowczyni i praktyczka, specjalizująca się m.in w zagadnieniach ochrony praw dziecka (jako osoby uczącej, dziecka w środowisku rodzinnym i pacjenta/pacjentki) oraz prawem oświatowym
– Piotr Sołowij – radca prawny specjalizujący się w prawie dostępu do informacji publicznej, praktyk i zwolennik idei, że prawo jest narzędziem służącym do pomocy drugiemu człowiekowi oraz budowy dobrego państwa
– Dorota Szewczyk – dyrektorka sosnowieckiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, trenerka, edukatorka ze specjalizacją w rozwijaniu programów edukacyjnych, profilaktycznych i szkoleniowych, które wspierają rozwój osobisty oraz zdrowie emocjonalne
To jeszcze nie wszyscy nasi Goście i Gościnie. Szczegółowy program podamy już wkrótce.
Kiedy: 7 kwietnia 2025 r (poniedziałek) godz. 10:00 – 19:00 Gdzie: MBP Sosnowiec / Zagłębiowska Mediateka ul. Kościelna 11 WSTĘP WOLNY – OBOWIĄZUJĄ ZAPISY! Liczba miejsc jest ograniczona i decyduje kolejność zgłoszeń.
Spotkania planujemy w tempie i atmosferze sprzyjającej kreatywności i sieciowaniu się, w podziale na część wykładową, część warsztatową i momenty wytchnieniowe w zielonych wnętrzach Zagłębiowskiej Mediateki.
WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE – popołudniowe, otwarte SPOTKANIE AUTORSKIE Justyny Sucheckiej.
Widzimy się już 7 kwietnia 2025 r. Zarezerwujcie sobie czas i weźcie udział w całym wydarzeniu lub w wybranych jego punktach (adekwatnie do potrzeb).
DO ZOBACZENIA! _______________________________________ Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Dopamina Lab Wierzymy, że ,,Szkoła jest nasza”, a to powoduje, że chcemy i mamy motywację by o nią dbać i się w nią angażować. Jesteśmy edukatorkami, aktywistkami, rodzicami i w naszych działaniach chcemy wspierać szkoły w budowaniu całościowych społeczności – wspólnot osób uczących się i ich rodzin, nauczycieli/nauczycielek i innych pracowników szkoły, mieszkańców – wsi, miast, dzielnicy oraz władz lokalnych.
Współpraca organizacyjna – Zagłębiowska Mediateka i Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu.
Projekt Zdrowa Szkoła wspiera finansowo Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej w ramach programu Building Bridges – projekt FRDL, który jest współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027.
Nasze działania związane z monitoringiem, raportem i publikacjami wsparł Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujca oraz Sieć Obywatelska Watchdog Polska przez wsparcie z Funduszu Watchodgów oraz narzędzie Obywatelskie fedrowanie danych.
Zapraszamy dzieci w wieku 10 -12 lat na BEZPŁATNE warsztaty kreatywne odbywające się w trakcie pierwszego tygodnia ferii w Cieszynie. Zapraszamy do wspólnej, twórczej zabawy i wspólnego (za)projektowania mini kampanii społecznej na temat praw dzieci i praw człowieka.
Kiedy? 17-21.02.2025, w godzinach 10:00 – 14:00 Gdzie? Świetlica Krytyki Politycznej w Cieszynie ul. Przykopa 20 Dla kogo? Dzieci w wieku 10-12 lat
* Ilość miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń (formularz zgłoszeniowy). * Do osób zakwalifikowanych zostanie wysłana wiadomość mailowa z potwierdzeniem i instrukcjami dotyczącymi formalności. *Możliwość zapisu na wszystkie dni lub wybrany dzień *Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest akceptacja Regulaminu. Tutaj treść:
– zabawy stemplami Modulo – tworzenie prac własnych i w grupie – „moje prawa” – projektowanie mapy praw dziecka – zagadki logiczne – gry i działania grupowe – warsztaty dziennikarskie i twórcze pisanie – inne wyzwania artystyczne – beztroska, akceptująca i przyjazna atmosfera
Zapewniamy: zdrowe przekąski i napoje
Prowadzące:
Anna Dęboń – prezeska Stowarzyszenia Dopamina Lab, arteterapeutka, pedagożka, animatorka. Ukończyłam studia pedagogiczne na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie (praca socjalna i opiekuńczo wychowawcza, edukacja w zakresie sztuki) (2004 r.). Prowadzę warsztaty artystyczne i przyrodnicze łącząc elementy zabawy i nauki i z wykorzystaniem technik arteterapii.
Anna Jach-Falkiewicz – edukatorka i ekolożka. Od 20 lat cieszynianka. Z wykształcenia jestem pedagożką, ukończyłam studia na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie (2005 r.). Prowadzę warsztaty ekologiczne, ogrodnicze, twórcze. Udzielam się społecznie.
Kinga Krupska-Firla – twórczyni stempli Modulo. Obecnie nauczycielka sztuki w Alternatywnej Szkole Podstawowej w Cieszynie.
Warsztaty realizowane są w ramach projektu „Zdrowa Szkoła”.
Projekt Zdrowa Szkoła wspiera finansowo Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej w ramach programu Building Bridges – projekt FRDL, który jest współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027.
Dobry wieczór w poniedziałek! Dzisiejszą inspiracją książkową jest “Życie w rodzinie. Wartości w rodzicielstwie i partnerstwie” J. Juul’a. Ważna dla nas lektura, którą polecamy nie tylko rodzicom.
Zdrową szkołę rozumiemy jako społeczność i zbiorowość ludzi, którzy mają różne poglądy, przekonania, opinie, nawyki, którzy szanują się nawzajem, mają do siebie zaufanie oraz czują ze sobą więź. Dlatego dostrzegamy ogromną wartość w definicji dialogu tego duńskiego terapeuty i pedagoga.
Współpraca w zdrowej szkole często wiąże się z różnorodnością pomysłów, rozwiązań czy kompetencji. Budowanie szkolnej kultury organizacyjnej w oparciu o dialog i równość jest wyzwaniem – wymaga otwartości na inne opinie, powstrzymywania się od oceniania z góry, rozumienia motywacji konkretnych osób, warunkujących ich działania i decyzję.
Jak wzmacniać zaangażowanie szkolnych społeczności, jak oddawać część odpowiedzialności, umożliwiając udział w decyzjach? Co jest potrzebne, by możliwe było prawdziwie partnerskie porozumienie? Co leży u podstaw autentycznie partnerskiego szkolnego systemu współpracy? To lektura pomagająca odpowiedzieć na te pytania.
Hop! Hop! Dzielimy się dzisiaj dobrą wiadomością i radością. 30 stycznia 2025 roku na antenie Radio Żory (godz. 19:00) wystartuje nasza audycja pt. Zdrowa Szkoła, czym jesteśmy, tak samo jak przejęci, to i podekscytowani.
A będzie to audycja o nadziei, trosce, przyrodzie, przyszłości i edukacji – zdrowej, przyjaznej, szytej na miarę, zorientowanej na człowieka, wspierającej i uważnej. Podczas tych wieczornych, (u)ważnych rozmów, do których będziemy zapraszać Gości i Gościnie, poruszać będziemy różne tematy okołoszkolne, takie jak: relacje, zaufanie, równość, dobrostan, komunikacja, prawo, prawa człowieka, szacunek, klimat, wspólnota, dzieciństwo, ogrody, demokracja, uczenie się, rodzicielstwo, zdrowie i zdrowie psychiczne, wrażliwość, dostępność i zmiana. Do usłyszenia się!
__
Projekt Zdrowa Szkoła wspiera finansowo Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej w ramach programu Building Bridges – projekt FRDL. Projekt współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027.