MŁODZI O SZKOLE – RAPORT Z BADAŃ

Tak naprawdę z wielkim smutkiem przedstawiamy Państwu wyniki naszego badania pilotażowego, którego celem była próba określenia trudności, z jakimi na co dzień w swoim środowisku szkolnym zmagają się dzieci i młodzież oraz zdefiniowanie form wsparcia instytucjonalnego, które są autentycznie dla nich dostępne w ich najbliższym otoczeniu.

Na wstępie, najważniejsze słowa kierujemy do dzieci i młodzieży, do wszystkich młodych osób, które wypełniły nasza ankietę… DZIĘKUJĘMY za zaufanie! SŁYSZYMY WAS! WIDZIMY WAS! Z całą mocą, zaangażowaniem i niestrudzenie, będziemy działać na Waszą rzecz. Jesteście WAŻNI!

W dniach 22 listopada – 10 grudnia 2021 przeprowadziliśmy wśród osób uczniowskich z całej Polski (na trzech poziomach edukacyjnych: edukacji wczesnoszkolnej, szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej) badanie pilotażowe, w formie ankiety. Pomiar przeprowadziliśmy przy użyciu specjalnie w tym celu opracowanego kwestionariusza. W badaniu, w sumie wzięło udział 1170 osób, w tym 543 osoby z Dąbrowy Górniczej. 91% odpowiedzi zostało udzielonych przez osoby, które znajdują się w przedziale wiekowym: 13-19 r.ż.

Ankieta została opracowana przez zespół dOP!Amina Lab z konsultacyjnym wsparciem ekspertów.  Udostępniliśmy ją on-line i upowszechnialiśmy dostęp do niej głównie poprzez spotted szkół czyli kanały nieformalne, prowadzone przez uczniów i uczennice, ”wrzucaliśmy” ją też na miejskie grupy, bardzo nikła liczba szkół udostępniła je na swoich oficjalnych profilach.  Zależało nam na uzyskaniu jak najbardziej szczerych odpowiedzi i zagwarantowaniu poczucia anonimowości osób uzupełniających ankietę.

Oczywiście, już w trakcie przeprowadzania ankiety pojawiły się w Internecie komentarze typu „wszystko zależy od tego, kto tego typu badania przeprowadza”, ale z całą mocą musimy jeszcze raz podkreślić, że ankieta była ANONIMOWA i OGÓLNODOSTĘPNA oraz przeprowadzona bez założonej tezy. Można, oczywiście, próbować podważyć jej wyniki, bo nie jesteśmy socjologami, bo „grupa badawcza” była przypadkowa, ale na pewno nie można zamykać na nią oczu i powiedzieć – „no a czego się spodziewaliście”.

Wyniki wydają się być jednak jednoznaczne, alarmujące i – mimo, że nie są szczególnie zaskakujące – co najmniej zasmucające. Możemy, my dorośli, nadal przepychać się między sobą swoimi racjami, możemy poczytać (lub nawet nie) i powiedzieć – „nic nowego”. Tym jednak, co powinno się teraz wydarzyć (zwłaszcza jeśli się jest nauczycielem, nauczycielką, pracuje się w szkole, jest się rodzicem) jest postawienie sobie co najmniej dwóch pytań:

  1. Dlaczego tak się dzieje i jaką odegrałem w tym rolę?
  2. Co  możemy/co ja mogę,  a wręcz co musimy/co ja muszę z tą wiedzą zrobić?

Inaczej rzecz ujmując – możemy albo przejść nad tym do porządku dziennego i machnąć ręką („przecież tak zawsze było, jest i będzie”) albo przestać godzić się na stan rzeczy, do którego wspólnie doprowadziliśmy. Do którego wciąż doprowadzamy. Zamykanie oczu, nie zmienia faktu, że coś się wydarza i dzieje. I nie zmieni tego fakt przerzucanie się winą (od ministerstw, przez kuratoria, samorządy, rodziców i nauczycieli, na samych uczniach i uczennicach kończąc). Zmienić możemy to my. Wszyscy. Ale nie gadaniem – działaniem. Tu i teraz. Realnym, bez ociągania i udawania – „ale to przecież nie ja”. Szkoła jest nasza.

Uzyskane i podsumowane w raporcie odpowiedzi pozwalają na jednoznaczne wskazanie obszarów problematycznych. Nie będzie też żadnym nadużyciem stwierdzenie, że wyniki badań potwierdzają to, na co (w związku z codzienną organizacją procesów uczenia się i wychowania w szkołach) wskazują nurty nowoczesnej pedagogiki, psychologii oraz neurobiologii a także „obrońcy” praw uczniowskich. I znowu pojawia się to pytanie – czy my, dorośli, cokolwiek z tym zrobimy, czy wyciągniemy wnioski i przewartościujemy sposób myślenia, czy raczej po raz kolejny, wzruszymy tylko ramionami, okopiemy się na swoich pozycjach i z pewną dozą nieśmiałości (a niektórzy zapewne, niestety, z nonszalancją i butą) będziemy wymachiwać transparentem z napisem – „trudno, co zrobić?”?

Zapraszamy do dyskusji, prosimy o refleksje, a przede wszystkim – UDOSTĘPNIANIE I DZIAŁANIE.

Ważny komunikat!

Ważny komunikat w temacie.. próbnych matur, testów przyrostu kompetencji, sprawdzianów dyrektorskich, próbnych testów ósmoklasisty.. Oczywiście, że można je przeprowadzać, oczywiście że można je nawet sprawdzać (a konstruktywna informacja zwrotna uzyskana w kontekście takiej formy „sprawdzenia się” mogłaby być i POWINNA być wsparciem, motywacją i pomocą)..
ALE NIE MOŻNA ICH OCENIAĆ!

Ponadto, jeżeli odbywają się w godzinach pozalekcyjnych to udział w nich jest zawsze DOBROWOLNĄ decyzją Ucznia/Uczennicy, czyli obecność NIE!OBOWIĄZKOWA.

❗️

Wyniki próbnych matur, testów przyrostu kompetencji, sprawdzianów dyrektorskich, próbnego testu ósmoklasisty (wstaw sobie tutaj jaką tylko nazwę chcesz) NIE MOGĄ wpływać na ocenę klasyfikacyjną. Zmiana nazwy niczego nie zmienia, jest tylko kolejnym przykładem NADUŻYCIA WŁADZY przez szkoły oraz przykładem NARUSZENIA UCZNIOWSKICH PRAW. Art. 44b ust. 3 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2017 r. poz. 2198) mówią, że, „ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do: wymagań określonych w podstawie programowej (…) oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania”, a jak podkreśla Małopolski Kurator Oświaty w swoim komunikacie: ” Tzw. <<próbne egzaminy zewnętrzne>> przygotowywane są bez uwzględnienia wskazanego powyżej zróżnicowania” [1]. Z powyższego można stwierdzić, że przeliczanie wyniku próbnego egzaminu na ocenę szkolną i uwzględnianie jej w ramach bieżącego ocenianie jest bezpodstawne i narusza przepisy oświatowe. (szczegółowe wyjaśnienia tutaj: https://umarlestatuty.pl/…/czy-nauczyciel-moze…/…)

❗️

Jednocześnie apelujemy do wszystkich dąbrowskich szkół średnich i podstawowych, w których odbywają się tego typu testy przyrostu kompetencji, sprawdziany dyrektorskie czy próbne matury i tym podobne na ocenę (w tym na ocenę z superwagą) o zaprzestanie tychże praktyk jako niezgodnych z prawem.

❗️

Liczymy na opamiętanie i dobrą wolę, zanim zwrócimy się do odpowiednich organów celem interwencji. Uczniowie/Uczennice dziękujemy za zaufanie!Młodzieży, możecie się nie zgadzać. Możecie kopiować i drukować tekst tego posta oraz przekazywać nauczycielom, nauczycielkom, dyrektorom, dyrektorkom swoich szkół (np. anonimowe info na nauczycielskim biurku). W razie braku pozytywnej i oczekiwanej reakcji, prosimy o kontakt: dopaminalaab@gmail.com, tel. 504820333Udostępnianie i informowanie wszystkich potencjalnie zainteresowanych wskazane i polecane!

#szkolajestnasza
#prawauczniowskie

Dzieci w miejskiej świetlicy przyrodniczej.

Spędziliśmy blisko sześciu miesięcy na zabawie w przyrodników i przyrodniczych odkrywców. W naszej świetlicowej przestrzeni przy Centrum Aktywności Obywatelskiej i domach kultury, w szkolnych ogródkach, pobliskich parkach, a gdy pogoda już całkowicie nie dopisywała, w lekcyjnych salach doświadczaliśmy świata, odpowiadaliśmy na pytania, filozofowaliśmy i eksperymentowaliśmy blisko siebie i natury..

Jak rośliny piją wodę? Czy w ziemniaku jest prąd? Jak zbudować elektrownię? Jak zrobić kompost i po co? Jak długo rozkładają się plastikowe śmieci? O czym szumią drzewa? Co w trawie piszczy? To tylko niektóre z setek pytań, które sobie stawialiśmy..

Bo uczenie się można i trzeba lubić. Bo uczenie się może być ciekawą przygodą.
Bo zabawa to poważna sprawa.. A to dopiero początek..
Jeżeli chcecie z nami poeksperymentować, dajcie znać.
Spakujemy naszą Zieloną Skrzynkę i zjawimy się, by z radością i entuzjazmem zagrać z Wami w zielone (kontakt: dopaminalaab@gmail.com, tel. 50482033).

IKEA dziękujemy za zaufanie i wsparcie!

Tutaj możecie podejrzeć krótkie podsumowanie projektu..

A tak się bawiliśmy..

dav
bty
dav
dav

dav
bty
dav
dav
dav


ŻYWA ARCHITEKTURA W PRZYRONICZEJ ŚWIETLICY

Taką piękną, żywą altanę budujemy dla Was z Żywa Architektura przy Centrum Aktywności Obywatelskiej w Dąbrowie Górniczej. I mamy nadzieję graniczącą z pewnością, że to początek tego rodzaju naturalnego budownictwa w tym miejscu oraz okolicy.. Cieszymy się bardzo, bardzo!

A to wszystko jest możliwe dzięki wsparciu IKEA w ramach Miejskiej Świetlicy Przyrodniczej „bo zabawa to poważna sprawa”.

Świetlica uważności..

Z uważnością w Miejskiej Świetlicy Przyrodniczej..

W nastoletnim świecie emocjonalnych niepokojów i napięć, niezliczonych szkolnych obowiązków i oczekiwań generujących wysoki poziom stresu i trudne emocje, rozwiązaniem może być i jest praktykowanie uważności (choć to na początku dziwne, obce, powodujące opór, nudne i jakieś takie za bardzo powolne i spokojne)..

Trening uważności dla nastolatków to specjalny czas i przestrzeń rozwijania kompetencji radzenia sobie z emocjami, lepszego poznawania siebie, zatrzymania.. Zajęcia odbywają się w poniedziałki, godz. 16:30 w Centrum Aktywności Obywatelskiej w Dąbrowie Górniczej (szczegóły w komentarzu).
Polecamy!

„Mamy coraz więcej naukowych dowodów na to, że uważność wpływa pozytywnie na zdolność uczenia się. To ważne dla dorosłych i kluczowe dla dzieci. Mózg i układ nerwowy ciągle się u nich rozwijają, mają więc podwyższoną wrażliwość na negatywne skutki stresu. Niezwykle istotne jest stymulowanie i wspieranie naturalnego rozwoju dziecka, jego wrodzonej tendencji do bycia życzliwym, otwartym i uważnym. Dzieci są naszą przyszłością”. (Jon Kabat-Zinn)

Bo zabawa to poważna sprawa.
#laswnas
#drogadorelacji
#mindfullness
#treninguważności
#IKEA

TRENING UWAZNOŚCI DLA NASTOLATKÓW

Zapraszamy na 8-tygodniowy kurs uważności dla młodzieży (11-15 lat) Metodą Eline Snel, autorki bestsellerowej książki „Uważność i spokój żabki”, popularnie zwany „Treningiem żabki”Zajęcia są wzorowane na treningu MBSR Jona Kabat-Zinn’a, którego skuteczność potwierdzają liczne badanie naukowe.

Trening obejmuje 8 spotkań w bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni rówieśniczej grupy, w trakcie których:
– przyjrzymy się obserwacji odczuć płynących z naszego ciała i zmysłów,
– wzmocnimy koncentrację,
– będziemy rozwijać życzliwość i współczucie wobec siebie i innych,
– nauczymy się obserwować nasze emocje i myśli, a także ich wpływ na nasze zachowanie
– nauczymy się czerpać moce z przyrody, która jest najlepszą nauczycielką uważności, bo jest.. po prostu jest.. i z nią zawsze łatwiej przestawić się z trybu działania na tryb BYCIA.

Zajęcia oparte są na krótkich opowiadaniach, prostych ćwiczeniach medytacyjnych i ruchowych. Odwołują się także do wyobraźni i świata doświadczeń nastolatek i nastolatków.
BO ZABAWA TO POWAŻNA SPRAWA..
Uczestnicy otrzymają narzędzia, które mogą wykorzystywać na co dzień, by lepiej zrozumieć siebie i innych, a także rozwijać umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach.

NAJWAŻNIEJSZE MOŻLIWE KORZYŚCI TRENINGU:
– podwyższenie zdolności do koncentracji uwagi
– zwiększenie samoświadomości własnego ciała i umysłu
– wzmocnienie poczucie własnej wartości
– wzrost umiejętności radzenia sobie z emocjami, bólem, napięciem
– wzrost zdolności relaksowania umysłu i ciała
– lepsze radzenie sobie z trudnymi myślami
– łatwiejsze zasypianie
– rozwój umiejętności relaksowania umysłu i ciała
– wzrost energii i radości życia
– rozwijanie życzliwości wobec siebie i innych

TERMIN: 08.11.21. – 03.01.22r. godz.: 16.30. – 17.30/18.00
Miejsce: Centrum Aktywności Obywatelskiej (ul. Sienkiewicza 6a)

PROWADZĄCA:
Ewelina Adamczyk, która pisze o sobie tak: „Jestem żoną oraz mamą dwóch córek. Swoje życie prywatne, rodzinne i zawodowe buduję od ponad dziesięciu lat w oparciu o założenia Porozumienia bez Przemocy, neurobiologii oraz uważności. Współorganizowałam trzy Konferencje Empatii w Katowicach, jestem certyfikowaną trenerką uważności dla dzieci i młodzieży Metodą Eline Snel w Academy for Mindful Teaching, trenerką Mini Mediacji metodą SNO, tutorką, autorką artykułów dla portalu Dzieci są Ważne. Wielką przyjemność sprawia mi czytanie, pływanie na SUPie oraz wędrowanie lasami i górami. Wszystkie trzy dają mi mnóstwo okazji do doświadczania uważności.”
________________________________
Więcej informacji https://www.facebook.com/Droga-do-Relacji-Ewelina-Adamczyk-100178901580681
_______________________________________
UDZIAŁ BEZPŁATNY!!
Ilość miejsc ograniczona.
ZAPISY: dopaminalaab@gmail.com
tel. 504820333 (sms)
Trening uważności organizowany jest w ramach projektu Miejska Świetlica Przyrodnicza i realizowany dzięki wsparciu IKEA

ZIELONA SKRZYNKA

Nasz Miejska Świetlica Przyrodnicza to przyjazna przestrzeń przyjaznej edukacji ale to także trzy zielone skrzynki, które można śmiało wypożyczać.

Czym jest zielona skrzynka? To zestaw pomocy i narzędzi dydaktycznych umożliwiających badania terenowe i przeprowadzenie wielu przyrodniczych doświadczeń. Zestaw zawiera m.in sprzęt do badania wody, powietrza, gleby, zestawy do budowy filtrów wodnych, modele różnych źródeł energii odnawialnych, materiały dotyczące tematu biodegradacji, globusy, pudełka do obserwacji, kompasy, lupy, mikroskop oraz przykładowe scenariusze lekcji i opisy przykładowych eksperymentów. Wypożyczenia można dokonać na podstawie „umowy wypożyczenia” na okres od 3 do 6 miesięcy (placówki oświatowe, wychowawcze, edukacyjne). Ze sprzętu można skorzystać również w przestrzeni Miejskiej Świetlicy Przyrodniczej (ul. Sienkiewicza 6a, Dąbrowa Górnicza), gdzie przygotowaliśmy dla Was jest żywą altanę z wierzby, domek meteo, palenisko, siedziska, stoliki, itp.

Istnieje możliwość umówienia się na terenowe warsztaty z nami.
Zapraszamy grupy zorganizowane (klasowe, przedszkolne, rodzinne).
(kontakt: dopaminalaab@gmail.com, tel. 504820333).


NIECH NAUKA IDZIE W LAS!
GRAJCIE W ZIELONE!
GRAJMY W ZIELONE!

Bo zabawa to poważna sprawa..
…………………………………………………………………………..
Miejska Świetlica Przyrodnicza oraz Zielone Skrzynki powstały dzięki wsparciu IKEA w ramach programu „Zabawa to poważna sprawa”.

LAS INSPRACJI

W ramach projektu Miejska Pracownia Przyrodnicza, który realizujemy przy wsparciu IKEA za cel postawiliśmy sobie inspirowanie do UCZENIA (SIĘ) W TERENIE, w bliskim kontakcie z przyrodą, na każdym etapie edukacji i niezależnie od wieku.
NIECH NAUKA IDZIE W LAS!!!
I tego właśnie doświadczaliśmy na warsztatach pt. „Las Inspiracji” z Pracownia Edukacji Żywej. To udowodnione, sprawdzone i działa! Im więcej wychodnego, tym lepiej, skuteczniej, łatwiej, trwalej, przyjemniej..

Dziękujemy Pracownia Edukacji Żywej za pasję i.. cały las inspiracji..

LAS W NAS
#zielonapracownia
#przygoda
#przyroda
#wszystko
#uczeniewterenie
#szkołajestnasza

dav
dav

WILCZA GÓRA – FOTORELCJA

Kiedy celem jest droga a jesienna pogoda bardzo sprzyja..

Przez tajemniczy Las Józefowski na mityczną Wilczą Górę.. Dziękujemy Andrzej Karbownik i Olga Dudek za uchwycenie momentów w kadrach. I już planujemy kolejne wspólne szwendanie;) Artur Ptasiński dzięki za wszelkie inspiracje, opowieści, dzielenie się pasją i… przecieranie szlaków..

„Ale najlepiej tak w las pójść i niczego nie zbierać, o niczym nie myśleć.” (W. Myśliwski)

#laswnas
#miejskapracowniaprzyrodnicza
#zabawatopoważnasprawa
#zielonapracownia
Wyprawa zrealizowana przez Stowarzyszenie dO!Pmina Lab w ramach projektu Miejska Świetlica Przyrodnicza, dzięki wsparciu IKEA.