Wiosna obfituje w sezonową warzywną obfitość na talerzach. A jak jest z roślinnymi posiłkami w szkołach?
Sprawdziliśmy to. Tylko niewielki odsetek szkół 6,2 % (n-920) szkół oferuje pełnowartościowe posiłki wegetariańskie lub wegańskie, mimo rosnącego zapotrzebowania wśród młodzieży na ofertę uwzględniającą dietę roślinną.
Tymczasem 40% osób w wieku nastoletnim ogranicza mięso lub eliminuje je całkowicie ze swojej diety.
Konieczna jest systemowa strategia zwiększająca dostępność opcji wegetariańskich lub wegańskich oraz wpływająca na praktykę i promocję zdrowego odżywiania i żywienia w szkole.
Rozwiązania dosłownie są na stole.
Do działań tu i teraz, pomocny może być, przygotowany przez Green REV Institute, ,,Planer Roślinnej Szkoły”, skierowany do osób realnie wpływających na żywienie dzieci – dyrekcji szkół, nauczycieli, rodziców, kucharek i kucharzy, a także osób odpowiedzialnych za kształtowanie polityk publicznych. W publikacji nie tylko znajdziecie dawkę solidnej wiedzy, ale i gotowe jadłospisy: https://greenrev.org/…/2025/06/Planer-Roslinnej-Szkoly.pdf
Rodzice dla klimatu – Parents for Future PL postulują zaś:
1. Zmianę rozporządzenia MZ z 2016 roku tak aby odblokować możliwość wprowadzenia wegańskich posiłków posiłków „na życzenie” oraz wprowadzić jeden roślinny dzień w tygodniu.
2. Powołanie zespół, który zajmie się opracowaniem planu wdrożenia diety planetarnej w placówkach oświatowych i rozwiązaniem problemów, z jakimi boryka się żywienie zbiorowe w szkołach np. marnowanie żywności, brak wystarczającego czasu na posiłek, brak przejrzystości jadłospisów.
A jakie jest Wasze zdanie? A może chcecie się podzielić dobrymi praktykami ze znanych Wam szkół?
Więcej na ten temat przeczytacie również w naszej nowej publikacji, która już niebawem.
#szkołajestnasza #zdrowaszkoła

_
Praca zaprojektowana na potrzeby mini kampanii w ramach projektu „Zdrowa szkoła” Stowarzyszenia dO!PAmina Lab, który jest wspierany przez Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej i współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities” Building Bridges – projekt FRDL, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027.
Projekt „Szkoła jest nasza” wspiera Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców oraz Sieć Obywatelska – Watchdog Polska w ramach Funduszu Watchdogów.
