Higiena cyfrowa w szkole

W poniedziałek podczas świetnego webinaru Internet Dzieci (zdrowa szkoła, świat cyfrowy, wychowanie przy ekranie) Magdalena Bigaj zaprezentowała dane z raportu Internet Dzieci Instytut Cyfrowego Obywatelstwa udowadniające, że sam zakaz telefonów w szkołach nie rozwiązuje problemu higieny, zagrożeń i wyzwań cyfrowych, m.in dlatego że dzieci i młodzież korzystają z telefonów w największym stopniu poza szkołą. Wskazywała też na prozaiczne, ale ważne kwestie, jak to czy w szkole będą dostępne szafki do przechowywania telefonów w bezpieczny sposób (przewidując, że telefony, tak czy inaczej, będą do szkoły przynoszone) albo czy taki zakaz będzie obowiązywał także dorosłych w szkole (czyli osób modelujących zachowania i wyznaczających trendy).

Czy ZAKAZ to rzeczywiście najlepsze antidotum na całe telefonowe zło?

Wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer zapowiedziała wczoraj wprowadzenie przepisów dających dyrektorom “możliwość wprowadzenia zakazu używania przez uczniów telefonów w szkołach, które trafią do Sejmu zapewne jeszcze w lipcu 2025 r. a zaczną obowiązywać w trakcie roku szkolnego 2025/2026”.

Z zebranych przez nas danych, na potrzeby publikacji ,,SZKOŁA 2025 Raport z monitoringu codzienności i rzeczywistości szkolnej”, wynika, że aktualnie telefony i inne urządzenie elektroniczne, co do zasady, można do szkoły wnieść, a zakazy co do korzystania z nich już obowiązują (w 42,8% (n-920) szkół) – co wydaje się, samo w sobie, nie do końca rozwiązuje smartfonowe i internetowe problemy.

,,Według wiceministry edukacji ,,zakazy są dużo skuteczniejsze, jeżeli są wprowadzane w wyniku decyzji społeczności szkolnej’’. Według nas też.

W naszych rekomendacjach piszemy o tzw. ,,paktach dla uwagi”:

,,Zamiast narzuconych regulacji, szkoła może – we współpracy z uczniami – stworzyć dokument określający, w jakich sytuacjach korzystanie z urządzeń mobilnych jest pożądane lub dozwolone (np. w celach edukacyjnych), a kiedy rezygnacja z nich sprzyja skupieniu, relacjom i dobrostanowi. Tego rodzaju rozwiązania zwiększają prawdopodobieństwo ich przestrzegania i pozytywnie wpływają na kulturę szkolną, opartą na zaufaniu, partnerstwie i odpowiedzialności.”

Jak zmiany legislacyjne wpłyną na codzienne szkolne praktyki? Czy obowiązujące w szkołach regulacje będą wprowadzane autentycznie na podstawie uwspólnionej decyzji całej społeczności szkolnej? Jak zmienią się wówczas szkolne relacje? Czym dla Ciebie jest szkoła połączenia (w kontakcie i w zgodzie)? W jaki jeszcze inny sposób będą realizowane podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025, w których znajdują się m.in.:

1. Edukacja prozdrowotna (…),

2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej (…),

3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych (…).

4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie (…).

Jak to widzicie?

_

Kolaż zaprojektowany na potrzeby mini kampanii w ramach projektu „Zdrowa szkoła” Stowarzyszenia dO!PAmina Lab, który jest wspierany przez Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej i współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities” Building Bridges – projekt FRDL, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027.

Projekt „Szkoła jest nasza” wspiera Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców oraz Sieć Obywatelska – Watchdog Polska w ramach Funduszu Watchdogów.