HARMONOGRAM WARSZTATÓW (on line)

Zapraszamy do udziału w cyklu bezpłatnych webianarów i szkoleń on-line organizowanych w ramach projektu „Przestrzeń dla edukacji: Szkoła jest nasza” (współfinasowanego z dotacji Urzędu Miasta w Dąbrowie Górniczej) i dedykowanych kadrze dąbrowskich szkół. 

UCZYMY SIĘ UCZENIA..
__________________________________________
UDZIAŁ (DO)WOLNY! Bezpłatny. Ilość miejsc ograniczona.
Zapisy: e-mail: dopaminalaab@gmail.com (imię i nazwisko, szkoła, miasto-koniecznie!) _________________________________
HARMONOGRAM:

9 października 20r., godz. 17:00 Metodyka dyskretna (dr Marzena Żylińska)
Metodyka dyskretna, czyli jak odejść od kultury błędu i zastąpić ją kulturą wspierania rozwoju? O tym, że możliwe (i w twoim zasięgu) jest odejścia od stawiania stopni, mierzenia i porównywania uczniów. O tym jak uczyć (się) poprzez aktywność, kreatywność i współpracę.. Sprawdzone narzędzia, dobre praktyki, skuteczne rozwiązania. Ramowy plan warsztatu:
– Kultura nauczania i kultura uczenia się
– Dlaczego przejście do kultury uczenia się wymaga innej metodyki?
– Założenia metodyki dyskretnej
– Co jest przyczyną problemów szkolnych uczniów?
– Dlaczego znudzony uczeń to trudny uczeń? Co zrobić, żeby uczniowie na lekcjach się angażowali?
– Metodyka dyskretna a dobór zadań

19-25 października 20r. godz.17:00 Myślenie wizualne na każdej lekcji (Ela Curyło)

Myślenie Wizualne to dwaj bohaterowie (proste rysunki i słowa / teksty), którzy idą ze sobą w parze.Myślenie Wizualne:
– pozwala zapamiętać lepiej i na dłużej, zwiększa koncentrację i skupienie,
– poprawia stopień zrozumienia, pozwala w szybki sposób odświeżyć potrzebne informacje,
– pobudza naszą kreatywność, wspomaga uczenie się  i pozwala cieszyć się nauką.
 Tematy jakie poruszymy:
– od czego zacząć rysować nawet jeśli nie raz myślałeś, to nie dla mnie – czyli alfabet myślenia wizualnego
– co to jest myślenie wizualne i sketchnoting oraz w jaki sposób wspomagają one przekaz, koncentrację oraz ilość zapamiętywanych informacji – czyli odrobinkę teorii,
– jak wykorzystywać Myślenie Wizualne na lekcjach czy warsztatach,
– techniki szybkiego i prostego rysowania, blok rysunkowy m.in. ludziki, emocje, ruch, nagłówki, ikony i wiele innych rzeczy, bank pomocnych w edukacji ikon, kolory i cienie wspomagające przekaz – czyli im mniej tym lepiej, przykłady wykorzystania rysunku w różnych przedmiotach oraz w różnej formie – bo nie zawsze i nie wszystko trzeba rysować na żywo,
– metody na przyciągnięcie uwagi

23 października 20r. godz. 17:00 Nauczycielskie sposoby na systemowe „niedasie” (Marcin Stiburski)
Marcin Stiburski – dla jednych prowokator i siewca fermentu, dla drugich „ktoś z dystansem, kto po prostu mówi, jak wygląda polska szkoła, wkładając przy okazji kije w wiele mrowisk równocześnie”. Jego projekt Szkoły Minimalnej zakłada odchudzenie szkoły z podstawy programowej i z przepisów przeszkadzających wprowadzeniu nowoczesnej edukacji w szkołach publicznych. Jak sam o sobie pisze – „Nie jestem metodykiem, nie jestem pedagogiem, jestem fizykiem, który przez 20 lat zajmował się zagadnieniami technicznymi i 1 września 2018 roku przez przypadek został nauczycielem”. Zupełnie nowe i świeże spojrzenie na prowadzenie lekcji. Inspiracje i narzędzia oraz sposoby na to jak zaciekawiać, budzić pasje, jak krok po kroku uczłowieczać system edukacji. O wietrzenie, odchudzaniu i porządkowaniu szkoły w szerokim i minimalnym kontekście.

9 listopada 20r. godz. 17:00 Architektura wiedzy szkolnej (dr Marzena Żylińska)
– Jak uczy się mózg? Dlaczego słowa to nie wszystko?
– Jakie potrzeby rozwojowe mają dzieci i co się dzieje, gdy nie są zaspokojone?
– Biochemia mózgu, czyli o tym, czy każdy może wszystko.
– Dlaczego nie wolno karać dziecka za niedojrzałość jego mózgu?
– Czy jest koordynacja sensoryczno-motoryczna, jak ją rozwijać i dlaczego wpływa na szkolne sukcesy?
– Co to znaczy, że dziecko jest niezintegrowane i jak temu zapobiegać?

20 listopada 20r. godz. 17:00 „Uczę się” – materiały edukacyjne  i projekty własne uczniów (Luiza Kalinowska-Skutnik)

Jak tworzyć przestrzenie do rozwijania kompetencji ucznia. Edukatorium – autorskie rozwiązania, będące zbiorem inspiracji z wielu szkół oraz nurtów edukacji alternatywnej. Jak projektować lekcję, na której nauczyciel nie naucza, a uczniowie uczą się w najintensywniejszy sposób poprzez własną aktywność.

27 listopada 20r. godz. 17 Team building (Mikołaj Marcela)
Jak budować i rozwijać relacje w klasie. Praca nad relacjami a efektywność procesów uczenia się. Jak sprawić, by szkoła stała się miejscem przygotowującym dzieci do życia we współczesnym świecie? Co zrobić, żeby nauka nie nudziła? Czy warto interesować się alternatywnymi modelami edukacji i jak je wykorzystać we własnej praktyce i codzienności szkolnej. Relacja a motywacja.

4 grudnia 20r. godz. 17 jak odchodzić od tradycyjnego oceniania. Od JN do diagnozy w procesie. (dr Marzena Żylińska)
– Cel oceniania – Tradycja czy prawo? Analiza zapisów ustawy i rozporządzenia o ocenianiu 
-Dlaczego powinniśmy odejść od tradycyjnego ocenia?
– Jak można odchodzić od oceniania za pomocą cyfr – inspiracje z polskich szkół
– Czym jest diagnoza w procesie i czemu służy?
__________________________________________

UDZIAŁ (DO)WOLNY!
Ilość miejsc ograniczona.
Zapisy: e-mail: dopaminalaab@gmail.com (imię i nazwisko, szkoła, miasto-koniecznie!)
Udział w warsztatach potwierdzamy zaświadczeniem.

Zielone Polekcje

ZIELONE POLEKCJE

takie inne lekcje, plenerowe oparte na pracy projektowej, z blokiem doświadczeń i eksperymentów, lekcje podążające za dziećmi.. czyli zabawa, przygoda, radość uczenia się..

Dzięki grantowi z Fundusz Naturalnej Energii, w ramach konkursu, którego organizatorem jest Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., a Partnerem – Fundacja „Za górami, za lasami” uczniowie i uczennice Szkoła Podstawowa nr 16 z Oddziałami Przedszkolnymi im.Związku Orła Białego w Dąbrowie Górniczej wzięły udział w warsztatach, w zakresie szeroko pojętej edukacji przyrodniczej i ekologii (Eko Lab – Laboratorium Nauki i Zabawy), a przy szkole powstaje społeczny ogródek (Zielone Pole).

Nasze „Zielone (po)Lekcje (jesteśmy o tym przekonani) to była doskonała okazja, aby obudzić w najmłodszych poczucie współodpowiedzialności za świat.

No nie ma lepszej sposobności do poruszenia zagadnień ekologicznych, niż w trakcie dokonywania samodzielnych badań i działań.

Rozmawialiśmy, doświadczaliśmy, eksperymentowaliśmy, bawiliśmy się, uczyliśmy się.. Zielone Pole powoli staje się.. (w pełni ożyje przyszłą wiosną).

Mamy nadzieje, że będzie to miejsce tętniące życiem, dające wytchnienie i umożliwiające codzienne bezpośrednie obcowanie z przyrodą.. Po cichu liczymy też, że naszym ogrodowym pomysłem zainspirujemy inne szkoły w naszym mieście. Niech przyszkolne Zielone Pola rozwijają się i rozkwitają w całej Dąbrowie.

Po dzwonku.. EDU KAFEJKI z dOPAMina LAB

Zapraszamy na cykl inspirujących spotkań o szeroko pojętej szkole, idei BSS, szkole i zmianie.

Kiedy w ubiegłym roku organizowaliśmy I Dąbrowskie Forum dla Edukacji „Szkoła jest nasza!”, byliśmy pełni entuzjazmu, radości i nadziei, że wspólnie zmienimy dąbrowskie szkoły. Dziś, po ponad roku zmagań, z naszym nastawieniem bywa różnie (choć nie ustaniemy, nie ma szans). Zapraszamy na cykl inspirujących spotkań o szeroko pojętej szkole, idei BSS, szkole i zmianie.
Możemy w Dąbrowie Górniczej wspólnie wypracować rozwiązania i dobre praktyki oraz uporządkować wiele szkolnych spraw..
Bo lepsza, wygodniejsza dla wszystkich (dzieci i młodzieży, nauczycieli, rodziców) ścieżka edukacji w Dąbrowie Górniczej jest możliwa..
Bo szkołę można i trzeba lubić..
Bo potrzebujemy edukacji odpowiadającej na wyzwania przyszłości..
Bo szkoła jest dla wielu młodych ludzi (ale także nauczycieli i rodziców) jak zły sen albo koszmar..
Bo razem możemy to zmienić!
Każdy wtorek, godz. 16:30, Fabryka Pełna Życia w Dąbrowie Górniczej.

Po dzwonku… to przestrzeń rozmów i wymiany doświadczeń, to motywacja i inspiracja do działania na rzecz zmiany w każdej, w Twojej szkole.. To dobre praktyki, sprawdzone rozwiązania.. To otwarta przestrzeń dla uczniów i uczennic, rodziców i nauczycieli, którzy widzą konieczność zmian i którym zależy na wprowadzeniu do naszych dąbrowskich szkół nowych jakości i autentycznie nowoczesnych rozwiązań w tym zgodnych z aktualną wiedzą (m.in o tym jak uczy się mózg).

Po dzwonku to też GOŚCIE SPECJALNI.. Anna Cieplak, Mikolaj Marcela, Marcin Stiburski.
Ze względów organizacyjnych, prosimy o potwierdzenie obecności: dopaminalaab@gmail.comWięcej informacji: 
Z pozdrowieniami..
Do zobaczenia!
Zespół dOPAmina Lab

TEMATY INSPIRACJE NA POSZCZEGÓLNE SPOTKANIA:

  1. Co z tą relacją? Jak budować i dbać o relacje w klasie?
  2. Szkoła jest nasza. Fakt? Mit? Kit?
  3. Narzędziownik nauczyciela „w drodze”.
  4. Sukces szkolny a sukces życiowy.
  5. Mindfullness i uważność w szkole. Wymysł? Moda? Konieczność?
  6. Samorządność uczniowska.. Dzieci i młodzieży co Wam wolno w szkole i na co macie wpływ?
  7. Szkoła minimalna. Zamęczać czy nie zamęczać ciągłą walką o oceny, kartkówkami, sprawdzianami, pracami domowymi?
  8. Przepisy, statuty, regulaminy – wyzwania dyrektora „w drodze”
  9. Kompetencje przyszłości a tradycyjny model nauczania.
  10. Ocenoza i testoza – czy faktycznie nie da się inaczej?

Lista będzie sukcesywnie uzupełniana..

EKO LAB

Bez słów.. 😉

Wydarzenia realizowane w ramach projektu:- „Zielone (po)Lekcje” finansowanego dzięki grantowi z Funduszu Naturalnej Energii. Organizatorem konkursu jest Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., a Partnerem Konkursu jest Fundacja „Za górami, za lasami”

Szkolny ogród staje się..

Dzięki Waszej nieocenionej pomocy przy Szkole Podstawowej nr 16 powstaje ogród.
Jest coraz piękniej i coraz bardziej kolorowo.. Najpełniej ogród rozkwitnie dopiero wiosną ale już teraz zachwyca.. Wszystkich chętnych do pomocy małych i dużych ogrodników zapraszamy do bywania w ogrodzie i pielęgnowania go razem z nami. Każdy może tu przyjść.. Każdy może tu być..

Wydarzenia realizowane w ramach projektu:- „Zielone (po)Lekcje” finansowanego dzięki grantowi z Funduszu Naturalnej Energii. Organizatorem konkursu jest Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., a Partnerem Konkursu jest Fundacja „Za górami, za lasami”

POLEKCJE – nauka i zabawa..

Zielone polekcje – lekcje plenerowe oparte na pracy projektowej, z blokiem doświadczeń i eksperymentów, lekcje podążające za dziećmi.. czyli zabawa, przygoda, radość uczenia się.. Dzięki grantowi z Funduszu Naturalnej Energii, w ramach konkursu, którego organizatorem jest Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., a Partnerem – Fundacja „Za górami, za lasami” uczniowie i uczennice Szkoły Podstawowej nr 16 w Dąbrowie Górniczej biorą udział w warsztatach, w zakresie szeroko pojętej edukacji przyrodniczej i ekologii (Eko Lab – Laboratorium Nauki i Zabawy), a przy szkole powstaje społeczny ogródek (Zielone Pole).

Nasze „Zielone (po)Lekcje (jesteśmy o tym przekonani) to doskonała okazja, aby obudzić w najmłodszych poczucie współodpowiedzialności za świat. No nie ma lepszej sposobności do poruszenia zagadnień ekologicznych, niż w trakcie dokonywania samodzielnych badań i działań

Lekcje prowadzane poza salą lekcyjną, w plenerze, w naturze pobudzają zainteresowanie uczniów omawianym tematem, szczególnie gdy prowadzący ma do dyspozycji dodatkowe rekwizyty i pomoce lub teoria łączy się z codzienną praktyką a uczestnicy mają nieskrępowane możliwości samodzielnego przeprowadzania eksperymentów i doświadczeń. Polecamy bardzo, by  takich lekcji realizować co dzień jak najwięcej!

Wierzymy, ze nauka jest zawsze aktem woli, a najwyższą jej formą jest zawsze zabawa. Nasze Zielone poLekcje to przestrzeń  nauki przez zabawę, ale także czas odpuszczania, oddechu, bycia tu i teraz, razem.. Rozmawiamy, doświadczamy, eksperymentujemy, bawimy się, uczymy się..

A skąd inicjatywa stworzenia przyszkolnego ogrodu? Odpowiedź jest bardzo prosta.. szkolny, wspólnotowy ogród to wspaniałe uzupełnienie pracowni biologiczno-przyrodniczej. Trudniej jest uczyć przyrody tylko i wyłącznie za pomocą książek w sali szkolnej. Ograniczenie się do takiej formy nauczania sprawia, że lekcje bywają zwyczajnie nudne, a dzieci rozumieją i zapamiętują znacznie mniej niż wtedy, gdy mają możliwość badać zjawiska i procesy poza klasą w środowisku naturalnym. Praca w ogrodzie oprócz oczywistego kształtowania postaw proekologicznych uczy działania zespołowego, planowania, realizacji zadań zgodnie z harmonogramem, odpowiedzialności za podjęte zobowiązania, systematyczności, wymaga brania odpowiedzialności za własne decyzje (np. niedokładne wykonanie zadania może skutkować uschnięciem roślin), szacowania szans i zagrożeń, podejmowania decyzji. Poza tym, chcemy pokazać, że zdrowe, proste życie w zgodzie z naturą i ze sobą nie jest trudne, ani kosztowne i że duże zmiany można wprowadzać małymi krokami.

Dlatego właśnie, już niebawem dąbrowska Szkoła Podstawowa nr 16 będzie mogła pochwalić się własnym szkolnym ogrodem. Zielone Pole powoli staje się.. W pracach organizacyjnych, przygotowawczych i ogrodniczych biorą udział uczniowie i uczennice szkoły w ramach zajęć świetlicowych. Mamy nadzieje, ze będzie to miejsce tętniące życiem, dające wytchnienie i umożliwiające codzienne bezpośrednie obcowanie z przyrodą.

Po cichu liczymy, że naszym ogrodowym pomysłem zainspirujemy też inne szkoły w naszym mieście, by Zielone Pola rozwijały się i rozkwitały również w innych miejscach. A już 25 września 2020r. w Zielonym Polu przy SP nr 16 odbędzie się szkolny, zielony piknik.. Na pewno opowiemy Wam jak było i jak dobrze i zielono się bawiliśmy..

Ogrodnicy na start!

Rozpoczynamy prace związane z utworzenie społecznego ogrodu przy Szkole Podstawowej nr 16 z Oddziałami Przedszkolnymi w Dąbrowie Górniczej. Pomocnicy mile widziani! Mali i duzi i w każdym wieku! Przybywajcie rodzinnie! Spotykamy się przed szkołą w dniach: 14, 18, 19, 20 września i 4 października 2020r. (od godz. 16:00) Zabierzcie rękawice, kopaczki, szpadle, konewki i dobry humor. Róbmy dobro! Do zobaczenia!

Eko Artyści! Dziękujemy!

Wczoraj odbyło się ostatnie już kreatywne i twórcze spotkanie w ramach naszej Zielonej Pracowni Artystycznej. W zielonym studio krawieckim szyliśmy woreczki na na żywność, wykonaliśmy całą stertę kolorowych woskowijek (niech Wam służą jak najdłużej i tworzyliśmy zabawki i inne użyteczne decoria. To był dobry, wspólny czas. Dziękujemy za rozmowy, wymianę doświadczeń, dzielenie się Waszym wrażliwym eko spojrzeniem na wiele, codziennych spraw..

Wydarzenia realizowane w ramach projektu:- „Zielone (po)Lekcje” finansowanego dzięki grantowi z Funduszu Naturalnej Energii. Organizatorem konkursu jest Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., a Partnerem Konkursu jest Fundacja „Za górami, za lasami”

P.S. Do zobaczenia w ogrodzie!

ZSZYJMY SIĘ;)

W najbliższą środę w ramach Zielonej Pracowni Artystycznej szyjemy woreczki na żywność.. Fundusz Naturalnej Energii dziękujemy ! Wydarzenie realizowane jest w ramach projektu:- „Zielone (po)Lekcje” finansowanego dzięki grantowi z Funduszu Naturalnej Energii. Organizatorem konkursu jest Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., a Partnerem Konkursu jest Fundacja „Za górami, za lasami”

Do widzenia się!