Przestrzeń dla edukacji. Szkoła jest nasza.

Potrzebujemy nowej szkoły, potrzebujemy lepszej szkoły. Jako dO!PAmina Lab, z całą mocą chcemy wspierać i wspieramy wszystkich, którzy czują że czas na autentyczną i pogłębioną refleksję oraz zmianę kierunku w edukacji, na swobodne i bez presji uczenie się uczenia.. by swobodnie i bez presji mogły uczyć się dzieci i młodzież. Uczenie (się) może dawać satysfakcję (i nauczycielom i uczniom), szkołę można i trzeba lubić.. ! Szkoła jest nasza!

„Przestrzeń dla Edukacji. Szkoła jest Nasza” to inicjatywa edukacyjna dedykowana bezpośrednio kadrom pedagogicznym Dąbrowy Górniczej, pośrednio jednak całej lokalnej społeczności, w tym przede wszystkim dzieciom- uczniom dąbrowskich szkół. Przestrzeń dla Edukacji Szkoła jest Nasza to budowanie świadomości społecznej w obszarze szeroko pojętej zmiany paradygmatu myślenia o edukacji oraz zwrócenie uwagi szerokiej opinii publicznej i społecznej na problem ogromnej presji, jakiej poddawane są w szkole dzieci, presji, z którą wiele z nich sobie nie radzi. W niechlubnych statystykach samobójstw i podejmowanych prób samobójczych dzieci i nastolatków, Polska plasuje się na najwyższych miejscach. Szkoła jest jednym z elementarnych elementów życia. Niezwykle ważne jest, by stwarzała dzieciom i młodym ludziom przestrzeń do indywidualnego rozwoju we własnym tempie. Dzieci i adolescenci powinni mieć prawo do robienia tego, co ich interesuje, do czasu wolnego, do odpoczynku, muszą mieć czas na życie rodzinne i na spotkania z przyjaciółmi. Nie mniej ważne są problemy nauczycieli. Oni również za funkcjonowanie w obecnym modelu szkoły płacą zdrowiem, spadkiem motywacji i poczucia zawodowej satysfakcji. Kompetencje uczniów współzależą ściśle od kompetencji nauczycieli, dlatego tak ważne jest wzmocnienie kadr pedagogicznych i oświatowych w wiedzę (w tym w zakresie neurodydaktyki i neurobiologii) oraz konkretne narzędzia, dzięki którym chętniej i odważniej oraz skuteczniej będą adaptować nowe podejście do uczenia (się), tym samym podnosząc jakość edukacji w ogóle. Działamy stacjonarnie i online, organizując webinaria i warsztaty (jak do tej pory w webinariach wzięło udział blisko 300 osób), które prowadzą zaproszeni goście, eksperci i najlepsi z najlepszych w dziedzinie edukacji: m.in. dr Marzena Zylińska, Anna Szulc, dr Tomasz Tokarz, dr Marcin Jaracz, Luiza Kalinowska Skutnik. Przypominamy, że wszystkie warsztaty są bezpłatne i organizowane w ramach projektu „Przestrzeń dla edukacji – Szkoła jest nasza!” współfinansowanego z dotacji Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Wierzymy, że to, że wolne miejsca na warsztaty rozchodzą się w tak ekspresowym tempie świadczy o dużym poruszeniu w szeroko pojętej edukacji, o ogromnym zainteresowaniu nowymi trendami i kierunkami zmian w kontekście szkoły, o poszukiwaniu nowych rozwiązań i nowych jakości, które powoli ale sukcesywnie i skutecznie zastąpią tradycyjną kulturę szkolną.  

A o jakich dokładnie warsztatach/webinariach mowa? 3 kwietnia zorganizowaliśmy warsztaty pt. „Neurodydaktyka” o nauczaniu i uczeniu się przyjaznym mózgowi, czyli o tym, co nauczyciele o procesach uczenia się wiedzieć powinni, m.in. po to, aby ich praca mogła być łatwiejsza, przyjemniejsza, efektywniejsza i bardziej satysfakcjonująca. Nauczanie przyjazne mózgowi bazuje na ciekawości poznawczej uczniów, wykorzystuje silne strony mózgu, łączy wiedzę czysto kognitywną z emocjami, pozwala uczniom na stawianie hipotez i samodzielne szukanie rozwiązań, nie ogranicza się jedynie do czysto werbalnego przekazu, ale odwołuje się do wielu modalności i ułatwia łączenie pojedynczych informacji w spójną całość. Takie podejście zdecydowanie ułatwia pracę nauczycielowi i daje przestrzeń, w której nauka dzieje się mimochodem i jest przyjemnością.

Kolejne spotkanie online miało miejsce 18 kwietnia. Pytaniem przewodnim było „Co zrobić, by oceny nie były celem edukacji?”. Bo przecież oceny to nie jedyny i nie najlepszy sposób motywowania dzieci do nauki, bo tradycyjnie pojmowane ocenianie niestety nie działa najlepiej a szkoła bez ocen naprawdę jest możliwa.

Czym jest zdalne uczenie się i jak je z sensem organizować – to pytanie może dziś niektórym spędzać sen z powiek.  28 kwietnia 2020r. uczestnicy naszych dopaminowych warsztatów przekonali się że uczenie się online: 1) jest możliwe 2)można je organizować z sensem wykorzystując całą gamę dostępnych możliwości: aplikacji, platform, programów, gier.. Do wyboru, do koloru i każdemu według potrzeb. Biorący udział w zajęciach mogli dowiedzieć się jak przygotowywać się do pracy zdalnej, w jaki sposób komunikować się z uczniami aby uzyskać od nich informacje zwrotne, albo skąd czerpać materiały do pracy zdalnej, i gdzie szukać inspiracji na atrakcyjne, ciekawe, interaktywne zadania, gry, zabawy ale tez w jaki sposób przygotować pasjonującą alternatywę dla typowych sprawdzianów i testów.

W pierwszym majowym webinarium skupiliśmy się na temacie zadań i materiałów w pracy online a właściwie to na inspirujących, otwartych, kreatywnych zadaniach i materiałach umożliwiających aktywne uczenie się po prostu i na co dzień. Kto był ten miał okazję doświadczenia i poznania wielu zadań-wyzwań, do różnych przedmiotów i na różnych poziomach, umożliwiających efektywną naukę i – co równie ważne – dających dużo satysfakcji, przyjemności i radości. Były też warsztaty z zakresu neurobiologii czyli o tym jak uczy się mózg oraz przyspieszony kurs kompetencji nauczyciela przyszłości.

Tym właśnie mamy ambicje zarażać i zarażamy jako dO!PAmina Lab.. Uczenie się dla samej satysfakcji i radości uczenia się, dobre emocje, sprzyjająca atmosfera, wzruszenia, śmiech, bycie razem, własna satysfakcja, totalna akceptacja pomyłek i potknięć na drodze do tylko i wyłącznie swojego własnego sukcesu/celu, różne drogi, różne rozwiązania, różne (własne!) tempo, moc sprawstwa, własna odpowiedzialność i nieoceniające towarzyszenie i prowadzenie nauczycieli.. Empatyczna, kreatywna szkoła. Pasja, inspiracja, prawda, relacja, olśnienia, ciekawość, radość, wiedza, własna wewnętrzna motywacja, zaufanie. Wystarczy uwierzyć, że naprawdę mamy wpływ, że da się, warto, można i trzeba.

Organizujemy szkolne narady o edukacji (w tym uczniowskie), spotykamy się regularnie w ramach inspirujących kafejek metodycznych i dyskusyjnych, promując i wspierając idee Budzącej się szkoły (www.budzacasieszkola.edu.pl).

W dOPAmina Lab chcemy wierzyć i wierzymy, że przechodzimy właśnie przyspieszoną, wielowymiarową transformację, również  w kontekście edukacji i że to już nie będzie ta sama szkoła, do której wrócimy.. Świat nie jest i nie będzie już taki sam.. Przetasowanie wartości, zmiana kierunku, trudne wybory, nowe rozdania. Kryzys, impas, bezruch, załamanie a może raczej przełom, przesilenie, szansa..? Zdecydowanie szansa..!

Potrzebujemy nowej szkoły, potrzebujemy lepszej szkoły, potrzebujemy nowych jakości i nowych rozwiązań. I to się dzieje! Jako dO!PAmina Lab, z całą mocą chcemy wspierać i wspieramy wszystkich, w szczególności dąbrowskich nauczycieli, edukatorów, pedagogów, dyrektorów, którzy czują że to dobry moment na autentyczną i pogłębioną refleksję oraz zmianę kierunku i rozwój we własnym tempie, adekwatnie do własnych potrzeb, na swobodne i bez presji uczenie się uczenia.. by swobodnie i bez presji mogły uczyć się dzieci i młodzież.

Uczenie (się) może dawać satysfakcję (i nauczycielom i uczniom), może być przygodą, przyjemnością, szkołę można i trzeba lubić.. !

Już dziś ZAPRASZAMY na kolejne dopaminowe, inspirujące spotkania w okresie wrzesień-grudzień 2020r. Szczegółowy harmonogram już wkrótce. Trzymajmy się w zdrowiu! Szkoła jest nasza!

Jeśli chcecie być na bieżąco z tematami poruszanymi przez dO!PAamina Lab oraz brać udział w organizowanych przez nas spotkaniach, obserwujcie nasz profil na Facebooku – https://www.facebook.com/Dopamina-Lab-432853420857478/ i śledźcie naszą stronę www.szkolajestnasza.pl