Kreatywne warsztaty – mini kampania społeczna.

Zapraszamy dzieci w wieku 10 -12 lat na BEZPŁATNE warsztaty kreatywne odbywające się w trakcie pierwszego tygodnia ferii w Cieszynie. Zapraszamy do wspólnej, twórczej zabawy i wspólnego (za)projektowania mini kampanii społecznej na temat praw dzieci i praw człowieka.

Kiedy? 17-21.02.2025, w godzinach 10:00 – 14:00
Gdzie? Świetlica Krytyki Politycznej w Cieszynie ul. Przykopa 20
Dla kogo? Dzieci w wieku 10-12 lat

* Ilość miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń (formularz zgłoszeniowy).
* Do osób zakwalifikowanych zostanie wysłana wiadomość mailowa z potwierdzeniem i instrukcjami dotyczącymi formalności.
*Możliwość zapisu na wszystkie dni lub wybrany dzień
*Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest akceptacja Regulaminu.
Tutaj treść:

Co w programie:

– zabawy stemplami Modulo
– tworzenie prac własnych i w grupie
– „moje prawa” – projektowanie mapy praw dziecka
– zagadki logiczne
– gry i działania grupowe
– warsztaty dziennikarskie i twórcze pisanie
– inne wyzwania artystyczne
– beztroska, akceptująca i przyjazna atmosfera

Zapewniamy: zdrowe przekąski i napoje

Prowadzące:

Anna Dęboń – prezeska Stowarzyszenia Dopamina Lab, arteterapeutka,  pedagożka, animatorka. Ukończyłam studia pedagogiczne na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie (praca socjalna i opiekuńczo wychowawcza, edukacja w zakresie sztuki) (2004 r.). Prowadzę warsztaty artystyczne i przyrodnicze łącząc elementy zabawy i nauki i z wykorzystaniem  technik arteterapii.

Anna Jach-Falkiewicz –  edukatorka i ekolożka. Od 20 lat cieszynianka. Z wykształcenia jestem pedagożką, ukończyłam studia na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie (2005 r.). Prowadzę warsztaty ekologiczne, ogrodnicze, twórcze. Udzielam się społecznie.

Kinga Krupska-Firla – twórczyni stempli Modulo. Obecnie nauczycielka sztuki w Alternatywnej Szkole Podstawowej w Cieszynie. 

Warsztaty realizowane są w ramach projektu „Zdrowa Szkoła”.

Projekt Zdrowa Szkoła wspiera finansowo Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej w ramach programu Building Bridges – projekt FRDL, który jest współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027.

Zdrowa Szkoła – audycja #2

Z udziałem Kamili Kadzidłowskiej (Rodzice dla Klimatu)

To jest inspirująca i dająca nadzieję rozmowa, chociaż są w niej fragmenty niewygodne, trudne, niełatwe. O „Szkole dla klimatu” i “szkole z klimatem”, o wyzwaniach klimatycznych, dezinformacji, politykach lokalnych, dialogu, transporcie, korkach, ruchu ulicznym, placach zabawach, zdrowych posiłkach, przestrzeni wokół szkół, planowaniu przestrzennym miast, dobrych praktykach i rozwiązaniach, w audycji Zdrowa Szkoła, rozmawiamy z Kamilą Kadzidłowską reprezentującą Rodzice dla klimatu – Parents for Future PL.

Wspólnie wizualizujemy i dzielimy się narzędziami obywatelskiego sprawstwa.

Edukacja, zdrowie, ochrona środowiska, transport, planowanie przestrzenne, zarządzanie zielenią, inwestycje oraz infrastruktura to kluczowe obszary kompetencji władz samorządowych mające fundamentalne znaczenie dla codzienności i przyszłości dzieci uczęszczających do gminnych szkół, żłobków czy przedszkoli, na które jako obywatele/obywatelki i rodzice mamy wpływ.

Jak możemy łączyć siły i wspólnie wprowadzać zdrowe, zielone zmiany w naszych szkolnych i lokalnych społecznościach? l dlaczego to jest dzisiaj dla nas takie ważne?

POSŁUCHAJCIE!

Zdrowa szkoła z klimatem

#zdrowaszkoła#szkołazklimatem#dopaminalab#roślinnaszkoła#szkołajestnasza

___

Projekt Zdrowa Szkoła wspiera finansowo Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej w ramach programu Building Bridges – projekt FRDL , który jest współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027.

Zdrowa szkoła dialogu.

Dobry wieczór w poniedziałek! Dzisiejszą inspiracją książkową jest “Życie w rodzinie. Wartości w rodzicielstwie i partnerstwie” J. Juul’a. Ważna dla nas lektura, którą polecamy nie tylko rodzicom.

Zdrową szkołę rozumiemy jako społeczność i zbiorowość ludzi, którzy mają różne poglądy, przekonania, opinie, nawyki, którzy szanują się nawzajem, mają do siebie zaufanie oraz czują ze sobą więź. Dlatego dostrzegamy ogromną wartość w definicji dialogu tego duńskiego terapeuty i pedagoga.

Współpraca w zdrowej szkole często wiąże się z różnorodnością pomysłów, rozwiązań czy kompetencji. Budowanie szkolnej kultury organizacyjnej w oparciu o dialog i równość jest wyzwaniem – wymaga otwartości na inne opinie, powstrzymywania się od oceniania z góry, rozumienia motywacji konkretnych osób, warunkujących ich działania i decyzję.

Jak wzmacniać zaangażowanie szkolnych społeczności, jak oddawać część odpowiedzialności, umożliwiając udział w decyzjach? Co jest potrzebne, by możliwe było prawdziwie partnerskie porozumienie? Co leży u podstaw autentycznie partnerskiego szkolnego systemu współpracy? To lektura pomagająca odpowiedzieć na te pytania.

Zdrowa szkoła na antenie Radia Żory

Hop! Hop! Dzielimy się dzisiaj dobrą wiadomością i radością. 30 stycznia 2025 roku na antenie Radio Żory (godz. 19:00) wystartuje nasza audycja pt. Zdrowa Szkoła, czym jesteśmy, tak samo jak przejęci, to i podekscytowani. 🎤

A będzie to audycja o nadziei, trosce, przyrodzie, przyszłości i edukacji – zdrowej, przyjaznej, szytej na miarę, zorientowanej na człowieka, wspierającej i uważnej. Podczas tych wieczornych, (u)ważnych rozmów, do których będziemy zapraszać Gości i Gościnie, poruszać będziemy różne tematy okołoszkolne, takie jak: relacje, zaufanie, równość, dobrostan, komunikacja, prawo, prawa człowieka, szacunek, klimat, wspólnota, dzieciństwo, ogrody, demokracja, uczenie się, rodzicielstwo, zdrowie i zdrowie psychiczne, wrażliwość, dostępność i zmiana. Do usłyszenia się! 📻

__

Projekt Zdrowa Szkoła wspiera finansowo Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej w ramach programu Building Bridges – projekt FRDL. Projekt współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027.

Zdrowa szkoła – zdrowa społeczność

📖Nasz system edukacji jest w trakcie kolejnej reformy. Przyglądamy się wprowadzanym zmianom (z uwagą, nadzieją, czasem wątpliwościami). Jednocześnie wierzymy, że kimkolwiek jesteśmy i gdziekolwiek jesteśmy, mamy wpływ, który zaczyna się od nas samych.

📚 A dzisiejszym postem rozpoczynamy cykl inspirujących poniedziałków. W książce „Kreatywne szkoły”, którą bardzo polecamy, Ken Robinson pisał: „Tętniąca życiem szkoła może karmić całą społeczność, stając się źródłem nadziei i kreatywnej energii.” Te słowa w pełni odzwierciedlają koncepcję zdrowej szkoły. Szkoły, która jest nasza, gdzie wszyscy naprawdę możemy czuć się dobrze, czuć się równi, niezależnie od tego co nas różni lub/i wyróżnia. To może być zdrowe, dobre miejsce, w którym dzieci i dorośli (rodzice, nauczyciele/nauczycielki, personel pomocniczy) działają razem i wspólnie organizują przyjazne środowisko wspierające uczenie się i rozwój.

💡Jak możemy tworzyć (oddolnie) zdrowe współpracujące i wspierające się szkolne społeczności? Macie na nie swój przepis? Podzielcie się nim pod postem!

#zdrowaszkoła#szkołajestnasza#przytablicy

Zdrowa Szkoła – audycja #1

Z udziałem Wioletty Matusiak (Strefy Ciszy)
Rozmawiamy o przestrzeni i wnętrzach w zdrowej szkole.

👉Czy i jak ważne jest otoczenie edukacyjne w kontekście koncentracji uwagi, samopoczucia, uczenia się, pracy?
👉Czy i jaki mamy wpływ na to, jak wyglądają lub mogą wyglądać nasze szkoły?
👉Jak możemy je zmieniać oddolnie?
👉Dlaczego miałoby nam zależeć?
👉Czy w szkole (pośród zgiełku i i przy relatywnie sporym zagęszczeniu ludzi na metr kwadratowy) jest miejsce i przestrzeń na prywatność, intymność, przytulność, autentyczną i spokojną przerwę (adekwatnie do potrzeb)?
👉Czy i jak często Wasze dzieci skarżą się na bóle głowy lub obserwujecie u nich inne dolegliwości (np. nadmierną ospałość lub pobudzenie) po powrocie ze szkoły?
👉Czy wiecie, że natężenie hałasu jaki generuje startujący samolot to ok. 120 dB a poziom hałasu w szkolnych stołówkach, świetlicach i korytarzach (podczas przerw szkolnych) to od 85 do 100 dB?
👉Co ma wspólnego filcowy kokon z godnością i prawami człowieka?

Mamy nadzieje, że ta rozmowa pomoże Wam w odpowiedzi na te pytania (jeżeli zechcecie je sobie zadać;) i będzie dla Was inspirująca.

Zdrowa szkoła i cisza

Do usłyszenia.

#staytuned#zdrowaszkoła#szkołajestnasza#dopaminalab#zmiana#inspiracje#mobilnestrefyciszy#dobranasza#dobrabaza#dobrostan#prawaczłowieka#prawadzieci

______________________________________________

Projekt Zdrowa Szkoła wspiera finansowo Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej w ramach programu Building Bridges – projekt FRDL, który jest współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Projektu „Building Bridges – Civic Capital in Local Communities”, realizowanego ze środków programu CERV finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Obywatele, Równość, Prawa i Wartości” na lata 2021 – 2027.

Jaka jest polska szkoła i czy może być lepsza?

🎙19 grudnia 2024r. spotkaliśmy się (Anna Dęboń i Elzbieta Nowak) z Wojciech Dorosz (Trójka – Program 3 Polskiego Radia) w kawiarni w Dąbrowie Górniczej – w tej samej w której zorganizowaliśmy (jakieś blisko 6 lat temu) naszą pierwszą, miejską obywatelską naradę o edukacji (właśnie wtedy, na dobre, zaczęła się nasza dopaminowa przygoda ze szkołą).

🎙Rozmawialiśmy m.in. o:

👉zrównoważonej, zdrowej szkole i szkolnej codzienności,

👉 iluzji zmian systemowych i sile/znaczeniu zmian oddolnych w danej lokalności/społeczności,

👉 sprawstwie i władzy,

👉naszych działaniach i monitoringach (realizowanych w ramach dwóch projektów „Zdrowa szkoła” (dotacja w ramach programu Building Bridges – projekt FRDL) i „Szkoła jest nasza” (wsparcie Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców).

🎙I możecie tego, o czym mówiliśmy podsłuchać dzisiaj na antenie Radiowej Trójki (krócej) oraz (dzisiaj lub kiedyś) w podcaście „Cykl Obywatelski” (dłużej) – link w komentarzu.

W Dopamina Lab nieustająco wierzymy (w różnych gremiach przebija się ta sama nadzieja i ta sama tęsknota) w SZKOŁĘ DIALOGU I WSPÓŁPRACY, szkołę, do której chce się chodzić i w której chce się pracować (bo naprawdę na wiele rzeczy organizacyjnie mamy wpływ a system (choć wydaje się inaczej) w wielu punktach/sprawach sprzyja). Szkoła jest nasza!

#szkolajestnasza#zdrowaszkoła#dialog#diagnoza#wsparcie#edukacjatorelacja#zaufanie#społeczność#zmiana

Końcoworoczne podsumowania

2️⃣0️⃣2️⃣4️⃣Współpraca, konsultacje, rekomendacje, dialog, wsparcie, publikacje, spotkania, plany na przyszłość, monitoring, warsztaty, uczenie (się).2️⃣0️⃣2️⃣4️⃣

#zdrowaszkoła#szkołajestnasza#dopaminalab

DZIĘKUJEMY za każdą chwilę z Dopamina Lab w 2024 roku! 💜

Jaki to był dla nas rok?

👉OPINIOWANIA – uczestniczyliśmy w pracach SOS dla edukacji, wspólnie tworząc rekomendacje i konsultując nowe przedmiotów – edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej.

👉UCZENIA SIĘ – braliśmy udział w spotkaniach, konferencjach, wydarzeniach i warsztatach dotyczących szeroko pojętych zmian w edukacji, komunikacji (m.in. techniki dobrej rozmowy) czy sposobów na organizowanie demokratycznych, odpornych na kryzysy i otwartych na zmiany wspólnot (w tym wspólnoty jaką jest społeczność szkolna).

👉PLANOWANIA – pracowaliśmy nad strategią działań i pomysłami na kolejne projekty i działania oraz modelem naszej pracy zespołowej. Przygotowaliśmy ramowy plan konferencji, która odbędzie się w pierwszej połowie kwietnia 2025 r. (szczegółów wypatrujcie z początkiem stycznia) oraz cykl audycji „Zdrowa Szkoła”, które prowadzić będziemy na antenie Radia Żory oraz w formie podcastu.

👉OTRZYMANEGO WSPARCIA – marzenie/wyzwanie/idea pt. ZDROWA SZKOŁA i SZKOŁA JEST NASZA otrzymały wsparcie finansowe z dwóch źródeł: programu Building Bridges – projekt FRDL (jako jeden z 14 na 149 dofinansowanych projektów) Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej oraz Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców, dzięki temu rozwijamy nasze działania na rzecz praw dzieci oraz bezpiecznego i wspierającego środowiska szkolnego w ramach dwóch projektów.

👉MONITORINGÓW (zbierania i analizowania danych) – prowadzimy monitoring szkolnej rzeczywistości (w oparciu o prawo do informacji we współpracy z Siecią Obywatelską Watchdog Polska z użyciem „obywatelskiego fedrowania” – fedrowanie.siecobywatelska.pl), którym objęliśmy ponad 2000 szkół z całej Polski (zebrane dane zamieniając w raport). Pracowaliśmy na zakresem merytorycznym, treścią oraz graficzną koncepcją dwóch publikacji o szkole i systemie edukacji, które wydamy w przyszłym roku (w ramach realizowanych projektów).

👉OPOWIEŚCI O NASZYCH DZIAŁANIACH – nagraliśmy bardzo dla nas ważną rozmowę o szkole i naszych działaniach z Wojciechem Doroszem w ramach jego „Cyklu Obywatelskiego” w Trójka Polskie Radio, która swoją premierę będzie miała jeszcze w tym roku – 27.12.2024 r. Cykl obywatelski to audycja powstająca we współpracy z Funduszem Obywatelskim im. Ludwiki i Henryka Wujców o aktywności obywatelskiej, działaniach antydyskryminacyjnych, kontroli instytucji publicznych, prawach mniejszości, rozmowie mimo różnic, pomocy dla uchodźców i migrantów oraz o wielu innych inicjatywach, które warto naśladować i wspierać. Polecamy wszystkie audycje z cyklu.

👉WSPÓŁPRACY – współpracowaliśmy z kolektywem KAŻDA JEST WAŻNA w działaniach na rzecz widzialności kobiet i praw kobiet (szczególnie w województwie śląskim), polityk równościowych, przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi (realizacja projektu interwencyjnego „każda jest wazna – rozwój interwencyjnej sieci kobiet). Przy okazji polecamy uwadze raport „Równość płci prawem człowieka”, będący analizą danych dotyczących reprezentacji kobiet w lokalnych władzach i organach decyzyjnych w wybranych gminach województwa śląskiego oraz gminnych standardów w zakresie polityk równości płci i przeciwdziałania dyskryminacji

(link ⬇️⬇️⬇️).

Zapraszamy też na stronę kolektywu i włączania się w jego działania. ⬇️⬇️⬇️

#zdrowaszkola#szkolajestnasza#edukacjatorelacja#praworządnośćsprzyja#prawaczłowieka#prawadzieci#dialog#diagnoza#wsparcie#zmiana#razemmożemywięcej#kazdajestwazna

Zdrowa Szkoła a frekwencja

👉Ministerstwo Edukacji Narodowej rozważa zwiększenie progu minimalnej wymaganej frekwencji na lekcjach, co ma być rozwiązaniem szkolnych problemów z nieobecnością dzieci i młodzieży w szkole. Jak podkreślała ministra Nowacka w rozmowie z TOK FM (18.11.2024), problem ten sygnalizują jej nauczyciele/nauczycielki, ,,dla których jest to pierwsza rzecz, na którą się żalą, że nie są w stanie prowadzić lekcji, jeżeli mają tak masowe nieobecności”.

👉Nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji, ministra stwierdziła, że “nie mamy jeszcze gotowego rozporządzenia”, musi porozmawiać ze związkami zawodowymi nauczycieli/ek oraz “zrobić poważne konsultacje”.

🟠 Mamy nadzieję, że konsultacje obejmować będą przede wszystkim głos osób uczących się, a także rodziców.

🧐Co może być przyczyną niskiej frekwencji dzieci na lekcjach?

🧐Z jakich powodów młodzi ludzie decydują nie iść do szkoły?

🧐Dlaczego lepszym wyjściem, od wyjścia do szkoły, są wagary?

A co by było gdyby…

🟢Wyobraźmy sobie, że przy rozwiązaniu problemu frekwencji… bierzemy pod uwagę przede wszystkim opinie i potrzeby (w tym biologiczne) oraz oczekiwania osób uczących się? Rewolucyjne? Być może… Idźmy dalej, gdyby tak zmniejszyć liczbę godzin lekcyjnych, ograniczyć liczbę przedmiotów i skutecznie przewietrzyć podstawy programowe, dostosowując je do wyzwań współczesności? Radykalne?

🟢A gdyby praktykę dydaktyczno-wychowawczą oprzeć o obowiązujące prawo, relacje i współpracę, otwartą i szczerą komunikację? Przypomnijmy – ocena to motywacyjna informacja zwrotna służebna wobec procesu uczenia się (nie cyferka), szkoła jest miejscem przede wszystkim uczenia się, a nie sprawdzania czego osoba ucząca się nauczyła się w domu. Odważne?

🟢A gdyby tak puścić te nadmiary kontroli, presji i przymusu i zastąpić je wzajemnym zaufaniem, empatią i troską? Oddać sobie i dzieciom czas na poszukiwanie, uczenie się na błędach, rozwijanie pasji i zainteresowań, budowanie trwałych i realnych więzi? Niemożliwe? Nie da się?

🟢A gdyby do tego zaprzęgnąć aktualną wiedzę z zakresu biologii, neurobiologii oraz psychologii? A gdyby tak szkoła była miejscem spotkań, które wspiera? Gdyby mogła być naszą dobrą bazą i bezpieczną, demokratyczną bazą dobra, (do)wolności i sprawstwa? Utopijne?

👉Czy to wszystko razem, z dużym prawdopodobieństwem, mogłoby rozwiązać problem “nagminnych” nieobecności osób uczących się w szkole?

👉Czy pozytywny klimat szkoły może być jej głównym czynnikiem ochronnym i jednocześnie powodem, by chcieć tam iść i być?

#zdrowaszkoła#szkołajestnasza#dialog#diagnoza#wsparcie#edukacjatorelacja#dopaminalab#dobrabaza#bazadobra#odwagawprzywództwie#zdrowerelacje#prawaczłowieka#prawadzieci