Forum dla Edukacji i budzące się szkoły w Dąbrowie Górniczej..

Nie będzie odkrywczym stwierdzenie, że szkoła się zestarzała. Świat poszedł do przodu i bez przerwy się rozwija, a szkoła jaka była, taka jest. Oczywiście, że mamy nowe technologie, nowoczesne pracownie i wyposażenie, ale… …no właśnie – co poza tym?
Uczniowie jak siedzieli w ławkach, tak nadal w nich tkwią i pamięciowo uczą się mniej i bardziej potrzebnych (a czasami zwyczajnie zbędnych) rzeczy, które potem muszą zdać, żeby otrzymać ocenę, określającą… …no właśnie – co?
Wiemy o tym.
Rozmawiamy na rodzinnych imprezach i w gronie znajomych. Rodzice narzekają na nauczycieli. Nauczyciele na rodziców. Wszyscy narzekają na Uczniów, którzy nikomu nie pozostają dłużni. I wciąż wisi nad nami to przerażające hasło – „szkołę trzeba jakoś po prostu przeżyć”.
A przecież może być inaczej. Przecież razem możemy to zmienić. Nie gadać i narzekać, a działać i zmieniać. To naprawdę nie jest wcale takie trudne (pomijając fakt, że jest zaraźliwe).
Przekonacie się, biorąc udział w I Forum dla Edukacji „Szkoła jest Nasza”.
Co dla Was zaplanowaliśmy? Wykłady,warsztaty, panele dyskusyjne, spotkania, podczas których:
* zapoznamy się z aktualną wiedzą z zakresu m.in. neurodydaktyki oraz najnowszymi badaniami dotyczącymi uczenia się (w szkole)
* porozmawiamy o kondycji współczesnej szkoły
* uzmysłowimy sobie, że bez zmian w systemie nie zbudujemy szkoły przyszłości
* pobudzimy się nawzajem do działania
* zarazimy się ideami „budzącej się szkoły”
* spotkamy się z fachowcami, autorytetami, praktykami
*wymienimy się doświadczeniami i dobrymi praktykami

„Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie” (Ghandi).
Do zobaczenia!

Forum swoim patronatem objął Marcin Bazylak – Prezydent Dąbrowy Górniczej

Partnerzy:
Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej
Zespół Szkół Plastycznych w Dąbrowie Górniczej
Wydział Oswiaty Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej

!UWAGA! Wstęp (do)wolny i bezpłatny!
Liczba miejsc ograniczona. Obowiązują zapisy.

Konferencja i kampania „Dzieciństwo to nie wyścigi”

Konferencja „Dzieciństwo to nie wyścigi”, Warszawa 21 września 2019
Dla nas bardzo mocny i jednoznaczny przekaz.. Oto świat nauki, neurobiolodzy, psychiatrzy, psychologowie.. praktycy wołają „Stop! Dzieci nie wytrzymują presji! Ludzie w ogóle nie są w stanie wytrzymywać takiej presji!” Rzeczywistość szkolna przez pryzmat biologii mózgu, tego jak jako ludzie reagujemy i zachowujemy się w różnych sytuacjach (bo tak jesteśmy ewolucyjnie urządzeni i zaprogramowani) jest rzeczywistością dla dzieci ale też dorosłych, dla ludzi po prostu nie do zniesienia i wytrzymania, ze względu na przekraczający jakiekolwiek normy poziom CIĄGŁEGO! stresu oraz okoliczności, warunki, przestrzeń zorganizowaną tak, że chociaż człowiek – z natury zwierzę stadne! jest zmuszony zawsze działać w pojedynkę (samotność szkolna-poczułam to do trzewi, brak możliwości wspołpracy, przemoc emocjonalna, zawstydzanie, ostrzał z ocen, rywalizacja i każdy sam sobie..). Każdego, kto chciałby dzis mi powiedzieć MY TEZ TAK MIELIŚMY i przeżyliśmy, odsylam do publikacji Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.. do zapoznania się ze statystykami, wreszcie do usłyszenia naszych dzieci, które codziennie mówią nam o tym, że nie dają rady, że nie chcą chodzić do takiej szkoły (nie mylić z tym że nie chcą się uczyć), że są nieszczęśliwe.. DZIECIŃSTWO TO NIE WYŚCIGI. Zaufajmy Korczakowi! „W wychowaniu kieruję się sercem. Patrzę na dziecko sercem!” Opamiętanie! TERAZ! #budzacasieszkola
Budząca się szkoła
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

4xK

4x K :
Krytyczne myślenie
Kooperacja
Komunikacja
Kreatywność

Czy można je rozwijać w ramach różnych przedmiotów?
Macie pomysły?
INSPIRUJMY SIĘ NA TEN NOWY ROK SZKOLNY!!! 🌸🌸🌸

„Większość szkół za bardzo skupia się na wpajaniu uczniom zestawu ustalonych z góry umiejętności, takich jak rozwiązywanie równań różniczkowych, programowanie w języku C++, rozpoznawanie różnych substancji chemicznych w probówce, czy mówienie po chińsku.
Nie mamy przecież pojęcia, jak będzie wyglądał świat i rynek pracy w 2050 roku, i tak naprawdę nie wiemy, jakich konkretnych umiejętności będą potrzebowali ludzie.
Możemy włożyć mnóstwo wysiłku w uczenie dzieci języka C++ albo języka chińskiego, a w 2050 roku okaże się, że sztuczna inteligencja potrafi pisać oprogramowanie znacznie lepiej niż ludzie, a nowa aplikacja Google Translate pozwala niemal doskonale rozmawiać po mandaryńsku, kantońsku czy w hakka, mimo że jej użytkownik umie powiedzieć co najwyżej „Ni hao”.
Czego zatem powinniśmy się uczyć?
Wielu ekspertów zajmujących się pedagogiką twierdzi, że szkoły powinny się przestawić na uczenie „czterech K”- krytycznego myślenia, komunikacji, kooperacji i kreatywności. Ujmując to szerzej, szkoły powinny kłaść mniejszy nacisk na umiejętności techniczne, a silniej akcentować uniwersalne umiejętności życiowe.
Najważniejsza będzie zdolność radzenia sobie ze zmianą, uczenia się nowych rzeczy i zachowywania równowagi psychicznej w nieznanych sytuacjach.
Aby nadążyć za tempem świata w 2050 roku, trzeba nie tylko tworzyć nowe pomysły i produkty, lecz także, a może przede wszystkim, raz po raz tworzyć na nowo samego siebie.”

Yuval Noah Harari „21 lekcji na XXI wiek”

Dlaczego dzieci się wiercą..

Ciało jest mądre. Podpowiada, co robić.
Dzieci wspaniale i naturalnie potrafią podążać za sygnałami i wskazówkami:)
A może od września potraktujemy wiercenie się jako dobry sygnał?
A może zorganizujemy przestrzeń tak, aby można było rozmawiać?
Bezruch może być zabójczy.
Absolutna cisza potrafi wyłączyć mózg i pogrążyć go w nicości zamiast w myśleniu…
Potrzeba nam nieustannej refleksji!

Dlaczego dzieci na lekcja wiercą się i rozmawiają? Dlaczego nie uważają? Czy to przejaw braku szacunku?

Nie! To przejaw życia i ich naturalnych potrzeb uczenia się!

Za Marzena Żylińska „Dzieci nie uważają na lekcjach dlatego, że szkolne metody zupełnie ignorują ich rozwojowe potrzeby i naturalne dla dzieci metody uczenia się. Szkolna nauka jest zbiurokratyzowana, sformalizowana i odhumanizowana, dlatego w szkołach nie ma życia. Zrozumienie, jak bolesnym doświadczeniem jest dla żądnych nauki dzieci szkolna nauka, otwiera drzwi do prawdziwej zmiany systemu edukacji.”

Polecamy książkę Celine Alvarez „Prawa naturalne dziecka” która ujmuje to tak:

„„Otoczenie, jakie oferuje instytucja szkoły, potęguje tylko głód nadzwyczajnej, plastycznej inteligencji naszych dzieci, które próbują potem, jak to tylko możliwe, nakarmić ją czymkolwiek, co im wpadnie w ręce. Denerwujemy się wtedy: „Ciągle się wiercą”, „Bez przerwy rozmawiają”, „Gdy tylko się odwrócę, zaczynają gadać albo psocą!”. Dzieci, które łamią zakazy, dają dowód wielkiej siły życiowej: ich niedokarmiona inteligencja nie kapituluje i szuka możliwości zaspokojenia swojego głodu wbrew wszystkim i wszystkiemu. Wbrew nam, nauczycielom, jeśli to konieczne. Złamanie zakazu – nieposłuszeństwo dorosłemu i zaryzykowanie karą – to nic w porównaniu z korzyściami, jakie niesie taki „występek”. I nie jest to brak szacunku, ale raczej przejaw życia, które w ten sposób się manifestuje i stawia opór.”

Lektura obowiązkowa!

Narada w SP 16 w Dąbrowie Górniczej

Kolejna narada dotyczącą oświaty i kondycji polskiej Szkoły za nami.
Tym razem rozmawialiśmy z Nauczycielami Szkoły Podstawowej nr 16 z Oddzialami przedszkolnymi im. Związku Orła Białego w Dąbrowie Górniczej i było to bardzo owocne spotkanie.
Wspólnie wskazywaliśmy bolączki i szukaliśmy rozwiązań.
Rozwiązań, które – mamy nadzieję – już niebawem wejdą w życie. Bo to nie jest przecież tak, że sobie tylko gadamy. #szkołajestnasza – doskonale o tym wiemy i „nie ustaniemy w poszukiwaniach”…

Serdecznie dziękujemy Pani Dyrektor Alicji Biegańskiej za zaproszenie, a Gronu Pedagogicznemu za otwartość i twórczą atmosferę.

Pobudka..

Uwaga! Czytajcie!
Wczoraj w Szkoła Podstawowa nr 16 z Oddziałami Przedszkolnymi im.Związku Orła Białego przeprowadziliśmy Naradę Uczniowską, która była okazją do wyrażenia przez Uczniów ich opinii, refleksji oraz propozycji dotyczących szkoły.
Okazało się, że podobnie, jak w innych szkołach i tutaj uczniowie dostrzegają potrzebę zmian w zakresie tematyki zajęć oraz sposobu ich prowadzenia.
Chcieliby, aby zajęcia dawały im więcej praktycznej wiedzy i umiejętności. Podobnie jak w innych szkołach i tutaj, uczniowie zwracają uwagę na znaczenie relacji z nauczycielami, a także indywidualnego podejścia.
Pojawiły się ciekawe propozycje np. wprowadzenia elementów wiedzy o zdrowym stylu życia w ramach wychowania fizycznego, czy nauki języków obcych w formie spotkań z obcokrajowcami.

Narady Uczniowskie są jednym z elementów wprowadzania zmian.
Dzięki tym spotkaniom uczniowie mogą głośno powiedzieć o swoich refleksjach, potrzebach oraz propozycjach, które bardzo często są odzwierciedleniem aktualnych opinii ekspertów w zakresie szeroko pojętej edukacji.

Wczorajsza Narada jest pierwszym krokiem w procesie wprowadzania w dąbrowskiej SP16 autentycznych i realnych zmian, które są odpowiedzią na potrzeby społeczności szkolnej, ale przede wszystkim dzięki którym wypracujemy systemowe rozwiązania służące poprawie kondycji szkoły w ogóle.
Szkoła Podstawowa nr 16 jest pierwszą w Dąbrowie Górniczej placówką, która zadeklarowała „przebudzenie” zgodnie z ideą ruchu Budząca się szkoła. Oklaski!!!
Nie zwalniamy!
Działamy! Co wy na to? Odbiór!;)

Pierwsza Narada Uczniowska

Pierwsza Uczniowska Narada w sprawie edukacji za nami. Wiemy już, że będzie ich więcej. Dużo więcej. Dlaczego?
Dlatego, że szkoła musi się zmienić!
Uczniowie zabrali dziś głos w sprawie tych zmian i był to głos pełen głębokiej refleksji.
Bardzo wiele postulatów i przemyśleń uczniów okazało się tożsamych z tym, o czym mówią eksperci i autorytety z dziedziny dydaktyki (choćby to, że czas pomiaru jest czasem straconym dla nauki), ale o czym często jeszcze nie chcą słyszeć niektórzy nauczyciele.
Na konkretne wnioski i podsumowanie przyjdzie czas. Dziś jednak, na gorąco, dziękujemy UCZNIOM, którzy podzielili się swoimi spostrzeżeniami, a co więcej, mieli już wiele konkretnych rozwiązań na istniejące problemy.
Szczegóły już wkrótce! Zostańcie z nami!!

Rozmowy, refleksje, działania.

4 kwietnia 2019 zorganizowaliśmy spotkanie w ramach ogólnopolskiej akcji NOoE. Uczestniczyli w nim Uczniowie, Nauczyciele, Rodzice i Władze Miasta.

Wszyscy oni – mimo różnic w podejściu do problemu – dostrzegają POTRZEBĘ ZMIAN. To, co jest, nie odpowiada bowiem oczekiwaniom i potrzebom Uczniów, Rodziców, Nauczycieli, rynku pracy… …i w ogóle świata.
Szkoła jest oderwana od rzeczywistości, a obecny system sprawia, że każdego dnia uczniowie i nauczyciele odgrywają w niej rodzaj dramatu. Choć wszyscy wiedzą, że nie ma on za wiele wspólnego z realnym światem.
Wzięliśmy zatem obecną sytuację w szkole, niczym plastyczną masę i zaczęliśmy badać jej strukturę.
Przyglądaliśmy się temu, z czego owa masa jest złożona i jakie elementy zawiera. Ponieważ okazało się, że nie jest twarda jak kamień (choć znajduje się w niej sporo bardzo starych i wysuszonych obszarów), użyliśmy narzędzi takich, jak dialog, współpraca i gotowość do działania. Po to, aby nadawać tej masie całkiem nowy kształt.
Okazało się, że jest to możliwe bez jej całkowitego zniszczenia.
Byłoby oczywiście prościej wywalić masę do kosza i stworzyć coś zupełnie nowego. Bazując jednak na perspektywie bardzo konkretnych działań (które można wdrożyć w naszym mieście) oraz na otwartości i zapale uczestników narady, szukaliśmy rozwiązań możliwych w ramach pojemności tego systemu, który – niestety, ale jednak wciąż – mamy.
Z analizy stanu aktualnego wyłoniły się konkretne problemy. Wiele z nich wynika z przekonań, które kształtują zachowania. PRZEKONANIA można jednak zmienić, kiedy uruchomimy myślenie.
Z MYŚLENIA i pogłębionej REFLEKSJI wyłoniła się WIZJA szkoły, jakiej chcemy dla uczniów. Wizja absolwentów, którzy uczą się po to, aby być szczęśliwymi, spełnionymi ludźmi.

Warto było się spotkać, aby szukać rozwiązań, ale przede wszystkim, aby rozmawiać. Pogłębiona refleksja jest przecież warunkiem niezbędnym i potrzebnym do tego, żeby dostrzec, zrozumieć i działać. A działać na pewno będziemy..

#dopaminalab #budzącesięszkołypełneżycia