Prawo do informacji

#szkołajestnasza Dlaczego informacja i prawo dostępu do informacji jest ważne?

W naszym świecie informacja jest kluczowym zasobem. Tworzymy informacje, weryfikujemy je, podejmujemy na ich podstawie decyzje, wymieniamy je pomiędzy sobą: w lokalnej wspólnocie, w biznesie, w szkole, w państwie, za pośrednictwem Internetu lub tradycyjnych mediach.

Korzystanie z informacji jest podobne do oddychania. Oddychanie jest procesem automatycznym, w podobny sposób korzystamy z dostępnych nam informacji. Dopiero gdy zabraknie nam tlenu lub informacji zaczynamy bardzo szybko i dotkliwie odczuwać ich brak. Gdy mamy uważność na te aspekty życia, równie szybko zauważamy, gdy korzystamy z zanieczyszczonego powietrza czy nieprecyzyjnej lub zafałszowanej informacji.

Prawo do informacji publicznej pozwala angażować się w sprawy publiczne oraz brać udział w podejmowaniu decyzji zarówno na szczeblu lokalnym, jak i centralnym. Umożliwia podejmowanie działań strażniczych oraz obywatelskiej kontroli nad tym jak sprawowana jest władza w naszym państwie.

Na informacje w szkole możemy spojrzeć z dwóch perspektyw:

-informacja jest nieodzownym elementem procesu kształcenia. Informacje przekazywane są w procesie kształcenia i wychowywania przez nauczycielki i nauczycieli, ale przede wszystkich szkoła jest miejscem, gdzie mamy możliwość nabycia umiejętności i kompetencji, które pozwalają nam mądrze korzystać z informacji. Zarówno tych, które do nas docierają oraz tych zdobywanych samodzielnie.

-szkoła jest miejscem lokalnej wspólnoty, zorganizowanej zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, a także prawem i zwyczajami przyjętymi w danej placówce. Informacja pozwala aktywnie uczestniczyć w szkolnym życiu i tworzyć ją zgodnie z naszymi potrzebami i pomysłami.

Nie można przy tym zapominać, że szkoły, niezależnie od tego czy publiczne czy prywatne, realizują niezwykle istotne zadanie publiczne jakim jest oświata i kształcenie. W związku z tym ich funkcjonowanie powinno być jawne i transparentne. Sprzyja to budowaniu relacji oraz atmosfery zaufania pomiędzy wszystkimi grupami zaangażowanymi w szkołę: osobami uczącym się, nauczycielami, rodzicami, dyrekcją itd.

A jakie są Wasze myśli i doświadczenia związane z prawem do informacji w szkole? O prawie do informacji w szkołach przeczytacie też więcej w naszej publikacji, która ukaże się już w najbliższą środę.

_

Projekt „Szkoła jest nasza” wspiera Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców oraz Sieć Obywatelska – Watchdog Polska w ramach Funduszu Watchdogów.