HARMONOGRAM WARSZTATÓW (on line)

Zapraszamy do udziału w cyklu bezpłatnych webianarów i szkoleń on-line organizowanych w ramach projektu „Przestrzeń dla edukacji: Szkoła jest nasza” (współfinasowanego z dotacji Urzędu Miasta w Dąbrowie Górniczej) i dedykowanych kadrze dąbrowskich szkół. 

UCZYMY SIĘ UCZENIA..
__________________________________________
UDZIAŁ (DO)WOLNY! Bezpłatny. Ilość miejsc ograniczona.
Zapisy: e-mail: dopaminalaab@gmail.com (imię i nazwisko, szkoła, miasto-koniecznie!) _________________________________
HARMONOGRAM:

9 października 20r., godz. 17:00 Metodyka dyskretna (dr Marzena Żylińska)
Metodyka dyskretna, czyli jak odejść od kultury błędu i zastąpić ją kulturą wspierania rozwoju? O tym, że możliwe (i w twoim zasięgu) jest odejścia od stawiania stopni, mierzenia i porównywania uczniów. O tym jak uczyć (się) poprzez aktywność, kreatywność i współpracę.. Sprawdzone narzędzia, dobre praktyki, skuteczne rozwiązania. Ramowy plan warsztatu:
– Kultura nauczania i kultura uczenia się
– Dlaczego przejście do kultury uczenia się wymaga innej metodyki?
– Założenia metodyki dyskretnej
– Co jest przyczyną problemów szkolnych uczniów?
– Dlaczego znudzony uczeń to trudny uczeń? Co zrobić, żeby uczniowie na lekcjach się angażowali?
– Metodyka dyskretna a dobór zadań

19-25 października 20r. godz.17:00 Myślenie wizualne na każdej lekcji (Ela Curyło)

Myślenie Wizualne to dwaj bohaterowie (proste rysunki i słowa / teksty), którzy idą ze sobą w parze.Myślenie Wizualne:
– pozwala zapamiętać lepiej i na dłużej, zwiększa koncentrację i skupienie,
– poprawia stopień zrozumienia, pozwala w szybki sposób odświeżyć potrzebne informacje,
– pobudza naszą kreatywność, wspomaga uczenie się  i pozwala cieszyć się nauką.
 Tematy jakie poruszymy:
– od czego zacząć rysować nawet jeśli nie raz myślałeś, to nie dla mnie – czyli alfabet myślenia wizualnego
– co to jest myślenie wizualne i sketchnoting oraz w jaki sposób wspomagają one przekaz, koncentrację oraz ilość zapamiętywanych informacji – czyli odrobinkę teorii,
– jak wykorzystywać Myślenie Wizualne na lekcjach czy warsztatach,
– techniki szybkiego i prostego rysowania, blok rysunkowy m.in. ludziki, emocje, ruch, nagłówki, ikony i wiele innych rzeczy, bank pomocnych w edukacji ikon, kolory i cienie wspomagające przekaz – czyli im mniej tym lepiej, przykłady wykorzystania rysunku w różnych przedmiotach oraz w różnej formie – bo nie zawsze i nie wszystko trzeba rysować na żywo,
– metody na przyciągnięcie uwagi

23 października 20r. godz. 17:00 Nauczycielskie sposoby na systemowe „niedasie” (Marcin Stiburski)
Marcin Stiburski – dla jednych prowokator i siewca fermentu, dla drugich „ktoś z dystansem, kto po prostu mówi, jak wygląda polska szkoła, wkładając przy okazji kije w wiele mrowisk równocześnie”. Jego projekt Szkoły Minimalnej zakłada odchudzenie szkoły z podstawy programowej i z przepisów przeszkadzających wprowadzeniu nowoczesnej edukacji w szkołach publicznych. Jak sam o sobie pisze – „Nie jestem metodykiem, nie jestem pedagogiem, jestem fizykiem, który przez 20 lat zajmował się zagadnieniami technicznymi i 1 września 2018 roku przez przypadek został nauczycielem”. Zupełnie nowe i świeże spojrzenie na prowadzenie lekcji. Inspiracje i narzędzia oraz sposoby na to jak zaciekawiać, budzić pasje, jak krok po kroku uczłowieczać system edukacji. O wietrzenie, odchudzaniu i porządkowaniu szkoły w szerokim i minimalnym kontekście.

9 listopada 20r. godz. 17:00 Architektura wiedzy szkolnej (dr Marzena Żylińska)
– Jak uczy się mózg? Dlaczego słowa to nie wszystko?
– Jakie potrzeby rozwojowe mają dzieci i co się dzieje, gdy nie są zaspokojone?
– Biochemia mózgu, czyli o tym, czy każdy może wszystko.
– Dlaczego nie wolno karać dziecka za niedojrzałość jego mózgu?
– Czy jest koordynacja sensoryczno-motoryczna, jak ją rozwijać i dlaczego wpływa na szkolne sukcesy?
– Co to znaczy, że dziecko jest niezintegrowane i jak temu zapobiegać?

20 listopada 20r. godz. 17:00 „Uczę się” – materiały edukacyjne  i projekty własne uczniów (Luiza Kalinowska-Skutnik)

Jak tworzyć przestrzenie do rozwijania kompetencji ucznia. Edukatorium – autorskie rozwiązania, będące zbiorem inspiracji z wielu szkół oraz nurtów edukacji alternatywnej. Jak projektować lekcję, na której nauczyciel nie naucza, a uczniowie uczą się w najintensywniejszy sposób poprzez własną aktywność.

27 listopada 20r. godz. 17 Team building (Mikołaj Marcela)
Jak budować i rozwijać relacje w klasie. Praca nad relacjami a efektywność procesów uczenia się. Jak sprawić, by szkoła stała się miejscem przygotowującym dzieci do życia we współczesnym świecie? Co zrobić, żeby nauka nie nudziła? Czy warto interesować się alternatywnymi modelami edukacji i jak je wykorzystać we własnej praktyce i codzienności szkolnej. Relacja a motywacja.

4 grudnia 20r. godz. 17 jak odchodzić od tradycyjnego oceniania. Od JN do diagnozy w procesie. (dr Marzena Żylińska)
– Cel oceniania – Tradycja czy prawo? Analiza zapisów ustawy i rozporządzenia o ocenianiu 
-Dlaczego powinniśmy odejść od tradycyjnego ocenia?
– Jak można odchodzić od oceniania za pomocą cyfr – inspiracje z polskich szkół
– Czym jest diagnoza w procesie i czemu służy?
__________________________________________

UDZIAŁ (DO)WOLNY!
Ilość miejsc ograniczona.
Zapisy: e-mail: dopaminalaab@gmail.com (imię i nazwisko, szkoła, miasto-koniecznie!)
Udział w warsztatach potwierdzamy zaświadczeniem.