4xK

4x K :
Krytyczne myślenie
Kooperacja
Komunikacja
Kreatywność

Czy można je rozwijać w ramach różnych przedmiotów?
Macie pomysły?
INSPIRUJMY SIĘ NA TEN NOWY ROK SZKOLNY!!! ???

„Większość szkół za bardzo skupia się na wpajaniu uczniom zestawu ustalonych z góry umiejętności, takich jak rozwiązywanie równań różniczkowych, programowanie w języku C++, rozpoznawanie różnych substancji chemicznych w probówce, czy mówienie po chińsku.
Nie mamy przecież pojęcia, jak będzie wyglądał świat i rynek pracy w 2050 roku, i tak naprawdę nie wiemy, jakich konkretnych umiejętności będą potrzebowali ludzie.
Możemy włożyć mnóstwo wysiłku w uczenie dzieci języka C++ albo języka chińskiego, a w 2050 roku okaże się, że sztuczna inteligencja potrafi pisać oprogramowanie znacznie lepiej niż ludzie, a nowa aplikacja Google Translate pozwala niemal doskonale rozmawiać po mandaryńsku, kantońsku czy w hakka, mimo że jej użytkownik umie powiedzieć co najwyżej „Ni hao”.
Czego zatem powinniśmy się uczyć?
Wielu ekspertów zajmujących się pedagogiką twierdzi, że szkoły powinny się przestawić na uczenie „czterech K”- krytycznego myślenia, komunikacji, kooperacji i kreatywności. Ujmując to szerzej, szkoły powinny kłaść mniejszy nacisk na umiejętności techniczne, a silniej akcentować uniwersalne umiejętności życiowe.
Najważniejsza będzie zdolność radzenia sobie ze zmianą, uczenia się nowych rzeczy i zachowywania równowagi psychicznej w nieznanych sytuacjach.
Aby nadążyć za tempem świata w 2050 roku, trzeba nie tylko tworzyć nowe pomysły i produkty, lecz także, a może przede wszystkim, raz po raz tworzyć na nowo samego siebie.”

Yuval Noah Harari „21 lekcji na XXI wiek”