Rozmowy, refleksje, działania.

4 kwietnia 2019 zorganizowaliśmy spotkanie w ramach ogólnopolskiej akcji NOoE. Uczestniczyli w nim Uczniowie, Nauczyciele, Rodzice i Władze Miasta.

Wszyscy oni – mimo różnic w podejściu do problemu – dostrzegają POTRZEBĘ ZMIAN. To, co jest, nie odpowiada bowiem oczekiwaniom i potrzebom Uczniów, Rodziców, Nauczycieli, rynku pracy… …i w ogóle świata.
Szkoła jest oderwana od rzeczywistości, a obecny system sprawia, że każdego dnia uczniowie i nauczyciele odgrywają w niej rodzaj dramatu. Choć wszyscy wiedzą, że nie ma on za wiele wspólnego z realnym światem.
Wzięliśmy zatem obecną sytuację w szkole, niczym plastyczną masę i zaczęliśmy badać jej strukturę.
Przyglądaliśmy się temu, z czego owa masa jest złożona i jakie elementy zawiera. Ponieważ okazało się, że nie jest twarda jak kamień (choć znajduje się w niej sporo bardzo starych i wysuszonych obszarów), użyliśmy narzędzi takich, jak dialog, współpraca i gotowość do działania. Po to, aby nadawać tej masie całkiem nowy kształt.
Okazało się, że jest to możliwe bez jej całkowitego zniszczenia.
Byłoby oczywiście prościej wywalić masę do kosza i stworzyć coś zupełnie nowego. Bazując jednak na perspektywie bardzo konkretnych działań (które można wdrożyć w naszym mieście) oraz na otwartości i zapale uczestników narady, szukaliśmy rozwiązań możliwych w ramach pojemności tego systemu, który – niestety, ale jednak wciąż – mamy.
Z analizy stanu aktualnego wyłoniły się konkretne problemy. Wiele z nich wynika z przekonań, które kształtują zachowania. PRZEKONANIA można jednak zmienić, kiedy uruchomimy myślenie.
Z MYŚLENIA i pogłębionej REFLEKSJI wyłoniła się WIZJA szkoły, jakiej chcemy dla uczniów. Wizja absolwentów, którzy uczą się po to, aby być szczęśliwymi, spełnionymi ludźmi.

Warto było się spotkać, aby szukać rozwiązań, ale przede wszystkim, aby rozmawiać. Pogłębiona refleksja jest przecież warunkiem niezbędnym i potrzebnym do tego, żeby dostrzec, zrozumieć i działać. A działać na pewno będziemy..

#dopaminalab #budzącesięszkołypełneżycia