Monitoring szkolnej codzienności i wniosek o informację publiczną

Latem zeszłego roku wysłaliśmy wnioski o informację publiczną do 2118 losowo wybranych szkół publicznych. Zebrane informacje miały posłużyć do obywatelskiego audytu szkolnej rzeczywistości. Choć prawo tego nie wymaga:
– obszernie przedstawiliśmy uzasadnienie naszych pytań (pisaliśmy o potrzebie szerokiej diagnozy, planie przygotowania wspierającej publikacji zawierającej ustandaryzowaną i usystematyzowaną wiedzę, w tym prawną, oraz kompendium dobrych praktyk, które roześlemy do wszystkich szkół objętych monitoringiem),
– przedstawiliśmy podstawę prawną (art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej),
– poinformowaliśmy, że czas udzielenia odpowiedzi to 14 dni (art. 13 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej),
– przedstawiliśmy, kim jesteśmy i czym zajmuje się stowarzyszenia Dopamina Lab,
– dodaliśmy wskazówki dotyczące odpowiedzi na nasze pytania i szacowany czas, jaki może zająć przygotowanie odpowiedzi na nie,
– w ślad za wnioskiem, w odstępie czasowym, przesłaliśmy przypomnienia.

Do odpowiedzi na taki lub podobny wniosek zobowiązana jest każda ze szkół, jako instytucja publiczna (art. 4 ust. pkt. 4 ustawy o dostępie do informacji publicznej), bez zbędnej zwłoki, w terminie do maksymalnie 14 dni z możliwością przedłużenia do 2 miesięcy (art. 13 ustawy o dostępie do informacji publicznej).

Finalnie ma wniosek odpowiedziało 1030 szkół. Nie otrzymaliśmy odpowiedzi od 1088, czyli 51%. Czy ten wynik nas dziwi? Nie aż tak bardzo. Mamy kilka hipotez, dotyczących tego, co mogło stać na przeszkodzie przygotowania odpowiedzi. A Wy co myślicie o tych proporcjach?
O prawie do informacji w szkołach przeczytacie więcej w naszej publikacji, która ukaże się na przełomie kwietnia i maja 2025 r.
_
Projekt „Szkoła jest nasza” wspiera Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców oraz Sieć Obywatelska – Watchdog Polska w ramach Funduszu Watchdogów.