POLEKCJE – nauka i zabawa..

Zielone polekcje – lekcje plenerowe oparte na pracy projektowej, z blokiem doświadczeń i eksperymentów, lekcje podążające za dziećmi.. czyli zabawa, przygoda, radość uczenia się.. Dzięki grantowi z Funduszu Naturalnej Energii, w ramach konkursu, którego organizatorem jest Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., a Partnerem – Fundacja „Za górami, za lasami” uczniowie i uczennice Szkoły Podstawowej nr 16 w Dąbrowie Górniczej biorą udział w warsztatach, w zakresie szeroko pojętej edukacji przyrodniczej i ekologii (Eko Lab – Laboratorium Nauki i Zabawy), a przy szkole powstaje społeczny ogródek (Zielone Pole).

Nasze „Zielone (po)Lekcje (jesteśmy o tym przekonani) to doskonała okazja, aby obudzić w najmłodszych poczucie współodpowiedzialności za świat. No nie ma lepszej sposobności do poruszenia zagadnień ekologicznych, niż w trakcie dokonywania samodzielnych badań i działań

Lekcje prowadzane poza salą lekcyjną, w plenerze, w naturze pobudzają zainteresowanie uczniów omawianym tematem, szczególnie gdy prowadzący ma do dyspozycji dodatkowe rekwizyty i pomoce lub teoria łączy się z codzienną praktyką a uczestnicy mają nieskrępowane możliwości samodzielnego przeprowadzania eksperymentów i doświadczeń. Polecamy bardzo, by  takich lekcji realizować co dzień jak najwięcej!

Wierzymy, ze nauka jest zawsze aktem woli, a najwyższą jej formą jest zawsze zabawa. Nasze Zielone poLekcje to przestrzeń  nauki przez zabawę, ale także czas odpuszczania, oddechu, bycia tu i teraz, razem.. Rozmawiamy, doświadczamy, eksperymentujemy, bawimy się, uczymy się..

A skąd inicjatywa stworzenia przyszkolnego ogrodu? Odpowiedź jest bardzo prosta.. szkolny, wspólnotowy ogród to wspaniałe uzupełnienie pracowni biologiczno-przyrodniczej. Trudniej jest uczyć przyrody tylko i wyłącznie za pomocą książek w sali szkolnej. Ograniczenie się do takiej formy nauczania sprawia, że lekcje bywają zwyczajnie nudne, a dzieci rozumieją i zapamiętują znacznie mniej niż wtedy, gdy mają możliwość badać zjawiska i procesy poza klasą w środowisku naturalnym. Praca w ogrodzie oprócz oczywistego kształtowania postaw proekologicznych uczy działania zespołowego, planowania, realizacji zadań zgodnie z harmonogramem, odpowiedzialności za podjęte zobowiązania, systematyczności, wymaga brania odpowiedzialności za własne decyzje (np. niedokładne wykonanie zadania może skutkować uschnięciem roślin), szacowania szans i zagrożeń, podejmowania decyzji. Poza tym, chcemy pokazać, że zdrowe, proste życie w zgodzie z naturą i ze sobą nie jest trudne, ani kosztowne i że duże zmiany można wprowadzać małymi krokami.

Dlatego właśnie, już niebawem dąbrowska Szkoła Podstawowa nr 16 będzie mogła pochwalić się własnym szkolnym ogrodem. Zielone Pole powoli staje się.. W pracach organizacyjnych, przygotowawczych i ogrodniczych biorą udział uczniowie i uczennice szkoły w ramach zajęć świetlicowych. Mamy nadzieje, ze będzie to miejsce tętniące życiem, dające wytchnienie i umożliwiające codzienne bezpośrednie obcowanie z przyrodą.

Po cichu liczymy, że naszym ogrodowym pomysłem zainspirujemy też inne szkoły w naszym mieście, by Zielone Pola rozwijały się i rozkwitały również w innych miejscach. A już 25 września 2020r. w Zielonym Polu przy SP nr 16 odbędzie się szkolny, zielony piknik.. Na pewno opowiemy Wam jak było i jak dobrze i zielono się bawiliśmy..